Werkzaamheden A15 kans voor meer vervoer over water

“Ik wil vooral graag het belang van samenwerking benadrukken, intern en extern. We hebben elkaar nodig.” Aan het woord is Jeanet de Jong. Zij is manager Publiek bij Stichting Werelderfgoed Kinderdijk. Een uitdagende baan, zeker met het groot onderhoud A15 deze zomer. Bereikbaarheid is voor hen een hoofdthema. Dat was het voor de werkzaamheden al en dat zal het ook de jaren erna blijven. “Duurzaam is echt het sleutelwoord hier: in de beleving, in de bezoeker, in het behoud en in de samenwerking.”

Bereikbaarheid en werkzaamheden

“Het is denk ik belangrijk om te beginnen met het feit dat Kinderdijk niet als attractie is ontstaan en om die reden ook helemaal niet is ingericht op bereikbaar zijn voor grote groepen toeristen. Dat maakt dat wij al langer bezig zijn met dit thema: hoe zorgen we dat we goed bereikbaar zijn op verschillende manieren en kunnen we de reis onderdeel maken van de klantbeleving? Zo’n 60-65% van onze bezoekers komt met groepsvervoer. Dat zijn bussen, maar kunnen bijvoorbeeld ook riviercruises zijn. Daarbij geven de werkzaamheden aan de A15 deze zomer een extra uitdaging, want veel groepsbezoeken per bus zitten strak in een planning. Dus daar moeten we goed naar kijken.” Augustus is voor Kinderdijk een uitdagende maand voor deze werkzaamheden, want zij ontvangen in die periode ook juist veel individuele bezoekers.

Duurzame samenwerking met de Waterbus

“Samen met Ellery Landheer vanuit Zuid-Holland Bereikbaar hebben we alle mobiliteitsstromen geïnventariseerd: waar komen mensen vandaan, hoe reizen ze hier naartoe, waar zit de hinder en hoe kunnen we die reizen zo goed mogelijk faciliteren? Afgelopen jaar hadden we in totaal zo’n 800.000 bezoekers, dus dat is een behoorlijke groep. Onze belangrijkste troef is vervoer over water. De Waterbus is een heel mooie manier om naar Kinderdijk te komen: je stapt uit bij de steiger aan het begin van Kinderdijk en de waterbus is onderdeel van een unieke beleving. Daarom zijn er binnenkort ook combitickets waarbij je in 1 ticket zowel een kaartje hebt voor de Waterbus als voor Kinderdijk. De werkzaamheden deze zomer zijn natuurlijk wel de aanleiding voor deze actie, maar we zetten samen met de waterbus echt in op een langdurige samenwerking. Want ook richting de toekomst is het belangrijk. De waterbus heeft geen last van wegwerkzaamheden en draagt bij aan duurzaamheid. Daarbij ontlast het ook de dijk.” Wie Kinderdijk weleens met de auto heeft bezocht, weet waar dit over gaat. Al het verkeer naar Kinderdijk moet over één smalle dijk.

Toerisme dienend aan het Werelderfgoed

“En dan komen we weer terug bij het punt dat Kinderdijk niet is ingericht als toeristische attractie. Veel van de bewoners van de molens woonden er al voor het toerisme echt op gang kwam. We zoeken met elkaar naar een goede balans waarbij we het toerisme dienend kunnen laten zijn aan het Werelderfgoed en het onderhoud daarvan. We zijn dus ook al een behoorlijke tijd bezig met het thema bereikbaarheid. Zo hebben we eerder al ingezet op transferia buiten Kinderdijk waarbij mensen met groepsvervoer naar Kinderdijk worden gebracht. We hebben met sommige riviercruise touroperators afspraken gemaakt dat zij varen tot Dordrecht. Dan stappen mensen daar over op de Waterbus (aan dezelfde kade) en zo naar Kinderdijk. We zetten ook echt in op de waardevolle bezoeker. Daarmee bedoelen we: mensen die echt geïnteresseerd zijn in het verhaal en de historie van Kinderdijk. We zetten niet op de bezoeker die een paar minuten door het gebied loopt, een paar foto’s maakt en vervolgens weer vertrekt, maar zoeken ook hier echt naar een duurzame relatie.”

Samenwerking op alle vlakken hard nodig

“Ik wil wel graag in het artikel terug laten komen dat ik de samenwerking met alle partijen echt heel belangrijk vind. Dat gaat van gemeenten Molenlanden en Alblasserdam, stakeholders, partijen als Rotterdam partners to aan onze partner voor shuttlevervoer Snelle Vliet. We moeten het met elkaar doen en hebben elkaar nodig. Zo werken we goed samen met bijvoorbeeld de gemeenten en zijn we ook bezig aan een visie bezoekersmanagement waarbij we met elkaar integraal naar het gebied kijken. Partijen als Rotterdam Partners en Dordrecht Marketing hebben we nodig zodat zij de toeristen goed verwijzen naar de Waterbus en de leuke manier om naar Kinderdijk te komen. En zonder flexibele busvervoerders als Snelle Vliet die snel bijschakelen op plotseling drukke dagen zouden we het ook niet redden. Die goede samenwerking op verschillende vlakken is heel fijn. Dat geldt ook voor de samenwerking met Zuid-Holland Bereikbaar. Ellery helpt echt met haar contacten en expertise en zonder haar hadden we nu niet zulke stappen kunnen zetten.”

Excelleren in vervoer over water

Jeanet kwam elf jaar geleden eigenlijk per toeval terecht bij Kinderdijk op een moment dat de organisatie een professionaliseringsslag doormaakte. “Dat maakte het ook direct een heel leuke uitdaging. Daarnaast is het natuurlijk een prachtig gebied om voor te werken en is er een blijvende uitdaging tussen het Werelderfgoed en de publiekskant. Hoe voor mij het ideaalplaatje qua bereikbaarheid Kinderdijk eruit ziet? Ik zou het heel mooi vinden als we kunnen excelleren in vervoer over water en het waterbusnetwerk kunnen uitbreiden. En als we nog veel meer gaan samenwerken met de regio, want er is nog zoveel meer moois te zien hier. Ik geloof echt dat we een voorbeeld kunnen zijn op het thema bereikbaarheid en de visie die er dit jaar komt zal daar verder aan bijdragen.”

Als Jeanet gevraagd wordt wanneer zij vindt dat de periode van de werkzaamheden goed is verlopen, denkt ze even na maar reageert dan heel duidelijk: “Als we weinig overlast hebben ervaren, als Kinderdijk goed bereikbaar is gebleven, als er meer bezoekers met de Waterbus zijn gekomen en als de bezoekersaantallen niet achter zijn gebleven.”

Foto: Jeanet de Jong