Terugblik bijeenkomst A44 Keukenhof 3 december
- Evenement
De komende jaren gaat Rijkswaterstaat (RWS) aan de slag met de vervanging van 3 viaducten en 1 brug in de A44. Eind 2025/begin 2026 wordt er gestart met de werkzaamheden aan het Lisserwegviaduct. Daarna volgen het Hoofdvaartviaduct, Kaagbrug en als laatste het Spoorwegviaduct. Deze renovatie is nodig, de A44 is al bijna 90 jaar oud deze viaducten en brug zijn aan vernieuwing toe.
Tijdens de bijeenkomst op de 3 december bij Keukenhof werden werkgevers uit de regio bijgepraat over de geplande werkzaamheden. Ook vertelden Breikers en Zuid-Holland Bereikbaar over wat werkgevers kunnen doen ter voorbereiding om deze jaren bereikbaar te blijven.
Werkzaamheden A44
John Spruijt en Matthias van Gameren vertellen over de komende periode vanuit RWS. “De A44 wordt steeds zwaarder belast, waardoor vervanging van drie viaducten (Lisserweg, Hoofdvaart, Spoorwegviaduct) en de Kaagbrug noodzakelijk is. Dit zorgt voor hinder, maar RWS beperkt dit door slimme planning en samenwerking met de omgeving, zoals gemeenten en omwonenden. Veiligheid en bereikbaarheid blijven prioriteit, ondanks beperkte ruimte en wegafsluitingen.” Per kunstwerk, zo noemt RWS de brug en viaducten, worden de plannen besproken over de ontwikkelingen. Voor meer informatie, zie de bijgevoegde presentatie.
Aannemer bekend
Sinds 28 november is de aannemerscombinatie bekend: Van Hattum en Blankevoort en KWS gaan het project uitvoeren. Zij vervangen de Kaagbrug, het Lisserwegviaduct en het Hoofdvaartviaduct. Het Spoorwegviaduct bij Sassenheim wordt op een later moment aanbesteed. Een ingrijpend, maar noodzakelijk project om de regio’s ook in de toekomst veilig en bereikbaar te houden.
Planning
De vervanging start eind 2025/begin 2026 met het Lisserwegviaduct, gevolgd door het Hoofdvaartviaduct en voorbereidende werkzaamheden aan de Kaagbrug. De vervanging van het spoorwegviaduct wordt apart aanbesteed en zal naar verwachting in 2027 en 2028 worden uitgevoerd’. Momenteel wordt gewerkt aan de uitwerking van de aanpak.
Vanuit de zaal werden er een aantal vragen gesteld over wat dit betekent voor de medewerkers van bedrijven, wat de planning precies wordt en of er rekening gehouden wordt met speciale situaties en evenementen.
Reacties uit de zaal
De vervanging van de brug en viaducten op de A44 roept veel vragen en zorgen op, met name over de planning en de impact van de werkzaamheden. Enkele belangrijke punten die aan de orde zijn gekomen uitgelicht:
Onzekerheid over aanpassingen
Het is onduidelijk of de oprit bij de Kaagbrug wordt verlengd. Dit is bij RWS nagevraagd. Antwoord: Dit is niet het geval. Kijk op de projectwebsite voor meer informatie. Binnen de projectatlas is inzichtelijk gemaakt hoe de situatie voor en na de vervanging eruit ziet: https://projecta44.nl/projectatlas/default.aspx
Er zijn vragen over eventuele aanpassingen bij de afritten Sassenheim. De input uit de zaal wordt meegenomen naar de aannemer.
Hoe zit het met de aanpak van de overige 9 kunstwerken op de A44? Want men vraagt zich af of deze nog niet aan het einde van hun levensduur zijn en als dit niet het geval is of dit niet de komende jaren wellicht nieuwe hinder oplevert. RWS geeft aan dat er een uitgebreide analyse is gedaan en op basis daarvan de renovatiebehoefte is vastgesteld. Een aantal van de oude kunstwerken is nog in goede staat en kan nog zeker 30 jaar mee. Voor een aantal nieuwere kunstwerken geldt dat ook. Daarom is het niet nodig deze nu te vervangen.
Behoefte aan meer informatie
Bedrijven hebben vooral behoefte aan vooruitkijken en een duidelijke planning om zich voor te bereiden. RWS geeft aan dat deze zo snel als mogelijk gegeven wordt en dat de aannemer op dit moment werkt aan een meer gedetailleerde planning. Natuurlijk is er een planning bij het voorstel opgenomen, maar nu gegund is, worden details uitgewerkt en zou het voorbarig zijn om van het voorstel uit te gaan. Eind Q1 is er een geactualiseerde planning met hindermomenten, afsluitingen en omleidingen beschikbaar.
De logistieke partijen en publiekstrekkers maken zich grote zorgen over de impact op bedrijfsvoering en met name over te maken afspraken met leveranciers en relaties ook over prijs etc. RWS begrijpt goed dat deze zorgen er zijn, want onderhoud brengt overlast met zich mee. Een eerste inschatting is dat de overlast beperkt zal blijven tot 10-15 minuten extra per kunstwerk, afsluitingen daargelaten, maar in dit soort situaties kan het sneller voorkomen dat er echte opstopping ontstaat bij een calamiteit. Reden temeer dat RWS goed overlegt met bijvoorbeeld hulpdiensten. Echter, het is juist daarom ook zaak dat verkeer dat niet echt op deze weg hoeft te zijn, er ook niet is. Daarom dat Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB) een uitgebreid pakket aan mobiliteitsmanagementmaatregelen aanbiedt dat beschikbaar is voor bedrijven die bereidt zijn data te delen. En dat zij met de logistieke partijen aan de slag gaat om het in goede banen te leiden.
In-car communicatie:
Als tip uit de zaal wordt in-car communicatie meegegeven. Het wordt gezien als essentieel om verkeersstromen beter te begeleiden en problemen te beperken. In-car en in-app communicatie zal door RWS worden ingezet als onderdeel van de ‘digital en social traffic management’-campagne.
Meedenken met bedrijven:
Hoewel er wordt meegedacht, zijn er vragen over hoe dit concreet gebeurt en wat bedrijven kunnen verwachten. De aanwezigen hebben behoefte aan duidelijke communicatie over de voordelen en aanpak die rekening houdt met hun belangen. Daarom dat zowel direct met het project contact opgenomen kan worden (via de website of via projecta44@rws.nl) als met de logistieke en mobiliteitsadviseurs (zie hieronder).
Wat kan jij doen als werkgever?
Om goed bereikbaar te blijven voor bezoekers, leveranciers en natuurlijk medewerkers is het goed om naar de toekomst te kijken. Vanuit Breikers en Zuid-Holland Bereikbaar bieden we jouw bedrijf (en andere werkgevers in Noord- en Zuid-Holland) kosteloos advies aan. We denken concreet met je mee over de toekomst met slim mobiliteitsbeleid, hinderbeperking en duurzame mobiliteit. Denk aan vragen zoals:
- Hoe kunnen we de impact van wegwerkzaamheden en files op jouw bedrijf beperken?
- Hoe zorgen we samen dat de regio bereikbaar blijft?
- Hoe versnellen we de duurzame mobiliteitstransitie om de regio leefbaar te houden?
Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen? Kan je niet wachten? Ga dan direct aan de slag met onze toolboxen en tools (ook onderaan deze pagina). Neem vooral contact op met de mobiliteitsadviseur in jouw regio (zie rechts bovenaan deze pagina). Een adviestraject kost geen geld en levert altijd iets op. Meer weten? Neem dan contact op Laurens Boex voor Noord-Holland en Elske van de Fliert voor Zuid-Holland. Mail of bel Elske via: elskevandefliert@zuidhollandbereikbaar.nl / 06-18690896 of mail Laurens via: laurens@wijzijnbreikers.nl.
Wat kan je doen als logistieke partij?
Het blijft niet bij deze werkzaamheden alleen. Jouw bedrijf zal in de komende jaren veel vaker in aanraking komen met werkzaamheden in Zuid-Holland. Neem daarom op tijd je logistieke proces onder de loep en pas waar mogelijk jouw bedrijfsvoering hierop aan.. Neem alvast een kijkje bij onze toolboxen en tools of neem contact op met onze logistiek expert, Jan-Willem Dikmans, janwillemdikmans@zuidhollandbereikbaar.nl.