“Mobiliteit houdt niet op bij de provinciegrens”
- Interview
“Mobiliteit houdt niet op bij de provinciegrens”
In de komende jaren gaat Rijkswaterstaat werken aan drie viaducten en de Kaagbrug van de A44. De A44 loopt van Wassenaar tot aan knooppunt Burgerveen en daarmee loopt de Rijksweg zowel door Zuid-Holland als Noord-Holland. De werkzaamheden hebben veel impact voor werkgevers, werknemers in de omgeving maar ook op andere reizigers die regelmatig gebruik maken van dit tracé. Niels Verduijn is projectleider vanuit Zuid-Holland Bereikbaar voor dit project. “Mobiliteit houdt niet op bij de provinciegrens.”
In de komende jaren gaat Rijkswaterstaat het Spoorwegviaduct, de Kaagbrug, viaduct Hoofdvaart en viaduct Lisserweg renoveren. Hinder voor de omgeving en weggebruikers is tijdens de renovatie niet te voorkomen. Precies achter de Kaagbrug ligt de provinciegrens, maar voor de samenwerking stopt het zeker niet daar.
In 2026 starten de werkzaamheden aan de A44. En dit is niet zomaar een project. De werkzaamheden kunnen niet tegelijkertijd worden uitgevoerd, dus werkt Rijkswaterstaat met verschillende fases. Per fase zal dit impact hebben op de weggebruikers maar uiteraard ook de directe omgeving van de werkzaamheden Om ervoor te zorgen dat we naar oplossingen kijken die passen bij de vraag heeft Rijkswaterstaat ons gevraagd om samen met Breikers aan tafel te gaan met koepelorganisaties, bedrijven, publiekstrekkers en logistieke partijen uit de regio.”
Unieke samenwerking
“Normaal gesproken werken Breikers en Zuid-Holland Bereikbaar gebiedsgebonden. Voor Breikers is dat Noord-Holland en voor Zuid-Holland Bereikbaar, Zuid-Holland. We slaan de handen inéén om ervoor te zorgen dat reizigers op en rondom de A44 de handvatten krijgen om op andere momenten en/of manier te kunnen reizen. Mobiliteit houdt daarbij niet op bij de provinciegrens. Een reiziger die van A naar B reist denkt niet in (provincie)grenzen maar wil zo gemakkelijk, comfortabel en snel mogelijk kunnen reizen. Er is nu eenmaal veel verkeer tussen Amsterdam en Den Haag via deze route. Bewoners, medewerkers en bedrijven uit Voorhout, Sassenheim, Kaagdorp, noem het maar op, die reizen dagelijks over het A44 tracé om op hun bestemming te komen.”
Handvatten voor bedrijven
“Bedrijven staan er niet alleen voor. Samen kijken we naar de mogelijkheden voor bedrijven om zich aan te kunnen passen aan de veranderende omgeving. We bieden mobiliteitscans aan om te kijken wat de beste opties zijn voor het reizen van werknemers. We brengen daarmee in kaart waar medewerkers wonen en wat de opties zijn om naar het werk te reizen. Soms komen daar verrassende dingen uit! Ook gaan we in gesprek met bedrijven om te kijken waar ze tegenaan lopen en waar behoeftes liggen. Je moet het uit eindelijk samen doen. Leuker kunnen we het niet maken, maar hopelijk wel makkelijker.”
Naast de bedrijven worden ook koepelorganisaties, logistieke partijen en publiekstrekkers uitgenodigd om mee te praten over de opties. “De Bollenstreek is een druk bezocht gebied in het voorjaar, ook daar moeten we rekening mee houden. Op welke manieren kunnen we daar op inspelen? Grote publiekstrekkers zijn dan de Keukenhof of het Bloemencorso van de Bollenstreek. Maar denk ook aan (grote) zorginstellingen, waarbij bereikbaar zijn en blijven tijdens de werkzaamheden essentieel is. Daarvoor gezamenlijk de dialoog voeren, benaderbaar zijn en samen denken in oplossingen in plaats van problemen zijn voor mij erg belangrijk. Zo kunnen we ondanks de hinder die gaat optreden deze zoveel als mogelijk beperken en ook duurzaam, op een andere manier gaan kijken naar ons reisgedrag.”
Wil je meer weten over wat dit voor jouw bedrijf gaat betekenen? Neem dan contact op met Niels Verduijn.
Foto in de banner: Wiebe de Jager, Kaagbrug