Legio aan belangen, één gezamenlijk doel: zo weinig mogelijk hinder

Weg- en waterwerkzaamheden hebben altijd, voornamelijk vervelende gevolgen voor het verkeer. Maar in sommige gevallen leiden ze onherroepelijk tot grootschalige hinder. Bijvoorbeeld wanneer een (rijks)weg of cruciale brug voor reparatie een tijdje dicht moet. Daarom besloten Zuid-Hollandse Eilanden en Havens en Zuid-Holland Bereikbaar twee jaar geleden de handen ineen te slaan. Met als aanleiding de aanstaande sluiting van de Hartelbrug en de Spijkenisserbrug. Projectcoördinator Jasna de Groot vertelt erover.

Een heel team professionals en belanghebbenden stond in de startblokken om, samen met de projecten zelf, de sluiting van beide bruggen rondom Spijkenisse zo veel mogelijk in goede banen te leiden. Allemaal met verschillende belangen en wisselend in urgentie. Jasna’s rol is vooral om de gebiedskennis, het netwerk en de eerdere ervaringen te benutten bij het slim plannen van projecten op het gebied van verkeers- en mobiliteitsmanagement. Maar ook de samenwerking tussen de projecten te stimuleren en van elkaar te leren. Het gaat erom dat projecten veilig en efficiënt werken. Bijvoorbeeld de hulpdiensten moeten altijd snel doorgang kunnen krijgen en bedrijven moeten zo veel mogelijk ‘normaal’ kunnen blijven draaien. Goederen uit de haven moeten vervoerd kunnen worden, bewoners willen van het eiland af voor werk of familiebezoek, toeristen willen naar de eilanden toe, het openbaar vervoer moet doorgaan, enzovoorts.

Hinder beperken

Een ingewikkelde operatie, zo bevestigt projectcoördinator Jasna de Groot in het café van het World Port Centre. Ze legt het als volgt uit: “Stel je een legpuzzel voor. Alle belanghebbenden hebben hun eigen puzzelstukjes wat tot één geheel moet leiden en al die stukjes brengt het gebied bij elkaar. Vervolgens gaan we met elkaar alle puzzelstukjes in elkaar proberen te leggen met als beoogd resultaat, de oplossing van de puzzel, oftewel de hinder voor alle verkeersdeelnemers zo veel mogelijk beperken. Soms is het combineren van projecten, extra verkeersmaatregelen zoals extra bergers, gezamenlijke bedrijvenbijeenkomsten of afspraken over de opening van bruggen en een gezamenlijke boodschap nodig. Je kan ook wijzen op vervoersalternatieven, zoals OV-passen en het gebruik van de fiets.”

Verbeterpunten meenemen

De crux is volgens Jasna overleg en korte lijnen. “Zo houden we elkaar via een WhatsApp-groep op de hoogte van verhalen in de media. En eens in de vijf weken komen wegbeheerders, hulpdiensten en projectleiders samen om de projecten slim te plannen, hinder op omleidingsroutes te beperken en de communicatie rondom verkeers- en mobiliteitsmanagement af te stemmen. Het is een kwestie van lerend doen. Want het onverwachte ligt altijd op de loer. Juist omdat je niet álles kunt overzien. Planningen lopen anders, belangen veranderen in de tijd, allerlei variabelen maken dat je leert voor de volgende keer. Ik probeer tijdens het project overzicht te houden over de puzzel door van bovenaf te kijken naar wat er op dat moment nodig is om hinder zo veel mogelijk te beperken. We moeten continu alert zijn, reageren op de actualiteit en verbeterpunten meenemen naar een volgende situatie.”

Goede resultaten

Daarbij speelt naast verschillende, noodzakelijke en ingrijpende onderhoudswerkzaamheden, zoals op dit moment de afsluiting van de spitsstroken bij de Blankenburgverbinding bij de A15, de energietransitie die van invloed is op de verkeersbewegingen in het havengebied en de Zuid Hollandse eilanden Voorne Putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Jasna tot slot: “Ondanks het grillige en niet altijd verwachte verloop van dergelijke projecten zien we zeker ook goede resultaten. Uit de zogenoemde intensiteitenvergelijking blijkt bijvoorbeeld dat zo’n 20.000 tot 25.000 voertuigen niet de weg op is gegaan tijdens de werkzaamheden aan de Hartelbrug. En bij de afsluiting van de Spijkenisserbrug steeg het aantal fietsers met 10% ten opzichte van vorig jaar.”

Niels Verduijn

Ook de komende jaren werken we vanuit Zuid-Holland Bereikbaar in de Zuid-Hollandse Eilanden en Haven verder aan het beperken van hinder en het beter bereikbaar maken van het gebied. Dat doen we samen met de partners in het gebied, zoals gemeentes en waterschappen. Want ook de komende jaren komt er nog voldoende op ons af.