Rho Adviseurs: “Hamvragen zijn waarom, waarmee en wanneer?”

Als je als bedrijf de meeste reizen met de trein en het openbaar vervoer maakt, ben je goed bezig. “Maar het kan altijd beter,” zegt Monique Lammens, directeur van Rho Adviseurs. “Het is een uitdaging om de grote steden ook de komende jaren leefbaar te houden. Daarom zijn er de drie W’s die je jezelf voorafgaand aan elke reis kan afvragen: Waarom reis ik, waarmee reis ik en wanneer reis ik? Als je daarover hebt nagedacht, ga je in ieder geval bewust onderweg.”

Profielfoto van Peter Lamers, manager Quality, Health, Safety en Environment bij ICT Group

Ruimte, regie en resultaat

De geschiedenis van Rho Adviseurs begint in 1928 met de oprichting van het Instituut Stad & Landschap, in de jaren 80 werd het RBOI. Inmiddels is de naam na een fusie tussen RBOI en Buro Vijn alweer een aantal jaren gewijzigd in Rho adviseurs. De naam Rho staat voor de Griekse letter R en is een verwijzing naar de kernwaarden van het bedrijf: ruimte, regie en resultaat, maar óók naar de Griekse geschiedenis als bakermat voor stedenbouw en democratie. Rho Adviseurs is een landelijk werkend adviesbureau op het gebied van ruimtelijke inrichting en omgevingsmanagement met vestigingen in Rotterdam, Leeuwarden, Deventer, Eindhoven en Middelburg. Van de 150 medewerkers werken en circa 90 in Rotterdam.

OV-business card

Directeur Monique Lammens vat gelijk de koe bij de horens als zij zegt: “Met vijf locaties denk je natuurlijk dat we veel reizen. En dat is ook wel zo. Maar dat doen we eigenlijk altijd per trein. Onze kantoren zijn allemaal gevestigd naast een station. Dan heb je de trein en al het andere openbaar vervoer dichtbij en is parkeren duur en onhandig. Onze medewerkers ondersteunen we daarin met een OV-business card. Voor langere trajecten wordt geadviseerd om 1e klas te reizen dan kan je tegelijk rustig werken.”

Ontwikkelen fietsleaseplan

“Om naar klanten te gaan die in het buitengebied gevestigd zijn, hebben we paar zakelijke deelauto’s,” vervolgt Lammens. “Een deel daarvan is elektrisch maar op en neer naar Leeuwarden is nu nog vaak een paar kilometer te ver. Dan moet je onderweg gaan opladen. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat dit probleem is opgelost want je merkt wel dat de nieuwe elektrische auto ’s een steeds grotere actieradius hebben. Op dit moment zijn we ons fietsleaseplan verder aan het ontwikkelen. De vergoeding die we verstrekken is voor alle drie de modaliteiten gelijk: of je nu lopend, met de fiets of met de auto naar het werk komt. Je krijgt altijd 0,19 per kilometer. We stimuleren daarmee het duurzame vervoer. Tegelijk werken we aan de bewustwording met de drie W’s: waarom reis je? waarmee reis je? wanneer reis je? Als je je zelf iedere keer van tevoren die drie vragen stelt, pak je alleen de auto als het echt nodig is.”

De gezonde stad

“Ook in ons werk draait het vaak om de gezonde stad met onderwerpen als leefbaarheid, duurzaamheid en beperking van mobiliteit. De aantallen parkeerplekken, het verlagen van de parkeernorm en het stimuleren van alternatief vervoer speelt altijd mee in onze stedenbouwkundige adviezen. Hoever we daarin kunnen gaan is natuurlijk mede afhankelijk van de opdrachtgever. Wat wel opvalt is dat de jonge generatie van twintigers niet zoveel meer hebben met het bezit van een auto. We merken dat die liever een deelauto gebruiken als het nodig is. Daar moeten we dus in onze steden steeds meer rekening mee gaan houden: hoe gaan we om met deelvervoer en waar is een logische plek voor hen?”

Partnerschap

“Rho Adviseurs is midden in Rotterdam gevestigd en we werken veel in Rotterdam, zowel voor de gemeente als voor ontwikkelaars. Dan voelt het ook als onze stad en dan wil je daar als bedrijf ook een bijdrage aan leveren. Daarom zijn we toegetreden tot het netwerk Duurzame Mobiliteit,” zegt Lammens overtuigd. “Juist in grote steden is het een uitdaging om die leefbaar te houden. Daar dragen we graag aan bij. Daarnaast is het natuurlijk heel leuk  om met andere bedrijven in contact te komen en ideeën uit te wisselen. Ideeën, kennis en ervaringen halen en brengen, dan kom je met zijn allen verder.”