Kiddoozz: Medewerkerstevredenheid is onbetaalbaar!
- Interview
De kinderopvangorganisatie Kiddoozz heeft niet alleen de zorg voor de aan hen toevertrouwde kinderen hoog in het vaandel staan maar wil ook goed voor de medewerkers zorgen. Dat is een van de redenen om een goed, zeg maar uitmuntend, vervoersplan op te stellen. Operationeel directeur Richard de Wit en HR-manager Marieke Struis vinden fitheid van hun medewerkers een topprioriteit. “En dubbel mooi als werken aan vitaliteit samengaat met het verminderen van de CO₂-uitstoot.”
Marieke steekt van wal: “Fitheid van onze medewerkers is van groot belang. Het werken in de kinderopvang is zwaar werk, dat houd je alleen goed vol als je fit bent. Lichamelijk en geestelijk. Als je veel beweegt, verbetert je conditie waardoor je het werk beter volhoudt. Dat is waar we naar streven. Daar heeft de organisatie baat bij omdat het ziekteverzuim vermindert maar nog belangrijker, daar heeft de medewerker zelf baat bij. Dat was een van de redenen om een nieuw vervoersplan te ontwikkelen. Daarin staat fietsen centraal. Uit de scan die Zuid-Holland Bereikbaar voor ons als partner van het Werkgeversnetwerk Duurzame Mobiliteit heeft uitgevoerd bleek dat veel medewerkers op fietsbare afstand van het werk wonen. Dat vormde een mooi uitgangspunt.”
Kilometervergoeding voor lopen en fietsen
“In het nieuwe plan krijgen alle medewerkers een vergoeding van 0,23 per km als ze met de (eigen) fiets, scooter of lopend naar het werk komen. Het OV woon-werk wordt geheel vergoed en voor zakelijke reizen is er een OV business card. Het OV kan in combinatie met deelvervoer, zodat de gehele reis duurzaam kan worden afgelegd. Kom je met de auto dan is de eerste 5 km niet vergoed. Zo stimuleren we het duurzame vervoer waarbij beweging voorop staat,” legt Richard uit. Hij voegt eraan toe: ons thema dit jaar is bewustwording. Daar hoort bewustwording over vitaliteit in combinatie met duurzaam vervoer ook bij. Ook hebben we leasefietsen. Voor de aanschaf daarvan werken we samen met Lease a Bike’. Het leasebedrag voor de (zelf) gekozen fiets wordt maandelijks op het salaris ingehouden als een bruto inhouding waardoor de medewerker direct belastingvoordeel ontvangt op het leasebedrag. De fiets mag onbeperkt ook in privé worden gebruikt. Daarvoor is in het maandelijkse leasebedrag een bijtelling van 7% van de aanschafwaarde van de fiets opgenomen. Daarnaast is in het leasebedrag ook een onderhouds- en verzekeringspakket opgenomen.” Marieke vult aan: “Het uitgangspunt is de fiets maar we zijn ruimhartig in alle vervoersvergoedingen.”
Vervoersplan bindt medewerkers
Het verduurzamen van medewerkersvervoer is een dure hobby, hoor je nog wel eens. Hoe zit dat bij jullie? “Dit vervoersplan met alle vergoedingen die erbij horen helpt ons juist bij het vasthouden van medewerkers,” zegt Marieke strijdbaar. “Hiervoor hadden we ook al een reiskostenvergoeding. Die kostte ook geld. Uit personeelsenquêtes die we regelmatig uitvoeren blijkt iedere keer weer dat de reisvergoedingen een belangrijk onderwerp zijn. Dat snap ik ook wel. Alles wordt duurder en ook het vervoer naar je werk is duur. Daar wil je als medewerker niet zelf aan moeten meebetalen. Dan zoek je wel een andere baan. Medewerkerstevredenheid is voor ons onbetaalbaar! Als we wat verder in de toekomst kijken is de verwachting dat de overheid steeds meer niet-duurzaam vervoer gaat belasten. Denk aan de wettelijke regelgeving CO₂-reductie werkgebonden personenmobiliteit die in juli start. Maar het geldt bijvoorbeeld ook voor het parkeren in de stad dat op steeds meer plekken betaald wordt. Dan kan je dat geld beter aan je medewerkers geven voor fit en duurzaam vervoer.”
Fietsen in Rotterdam én Barcelona
Op de vraag op welke onderdelen van het vervoersplan Marieke en Richard trots zijn, wordt eerst aarzelend gereageerd: trots? Maar dan zegt Marieke: “Ik vind het mooi dat er een leasefiets in het pakket zit en dat we de restwaarde van de leasebike cadeau geven.” Want, de leaseperiode bij Lease a Bike is 36 maanden en er blijft altijd een restwaarde over. Tegen deze restwaarde kan de medewerker de fiets overnemen. Wij hebben in onze regeling opgenomen dat, als de medewerker na 36 maanden nog bij ons in dienst is, wij dit bedrag aan restwaarde tot een bedrag van maximum €500 voor onze rekening nemen. En dan lachend: “We geven bij de fiets ook Kiddoozz regenponcho’s. Ik hoop dat we straks in de herfst als het een keer regent allemaal fietsers zien met die regenpakken aan. Dat fleurt de stad goed op!” Richard vult aan: “We hebben een mooie afspraak met de deelfietsen van Donkey Republic. Die worden vergoed. Als medewerkers met het OV reizen kunnen ze aansluitend makkelijk met de fiets op de locatie komen. Leuk aan zo’n abonnement is dat medewerkers de Donkey deelfiets overal kunnen gebruiken dus ook als ze een dagje naar Amsterdam gaan of als ze op vakantie zijn in Barcelona of Kopenhagen. Ze staan overal. Het is een jaarabonnement en dan maakt het niet uit hoe vaak ze worden gebruikt. Daarnaast ben ik toch ook wel trots op het feit dat we met dit plan snel hebben kunnen schakelen. We zijn een platte organisatie en met zo’n groot plan merk je weer hoe fijn dat is. We hebben met dit vervoersplan medewerkers echt iets te bieden. En daar ben ik blij mee.”
Draagvlak
Het vervoersplan is op een haar na af en geaccordeerd. Vanaf het begin is de OR meegenomen bij het opstellen van het plan. En dat brengt draagvlak met zich mee. De afdeling communicatie gaat de komende weken aan de slag om het nieuwe plan te introduceren. Marieke: “We willen dan het plan visueel in beeld brengen. We willen ook benadrukken dat het vervoersplan een dynamisch geheel is. Na invoering zullen we medewerkers via de enquête vragen naar de ervaringen. Opmerkingen nemen we dan weer mee.” “De volgende stap is het aanpassen van de voorzieningen. Maar dat is niet zo ingewikkeld een paar laadpalen en een unit om je fiets in te stallen is relatief makkelijk te realiseren,” meent Richard. En Marieke vult optimistisch aan: “We werken aan fitte en duurzame mobiliteit in fasen. Het doel is om in 2030 de zaken op orde te hebben dus we hebben nog even de tijd. Het is wel heel fijn dat we nu al zo ver zijn!”
Kiddoozz
Kiddoozz is een kinderopvang voor kinderen van 0 tot 12 jaar: kinderopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. Er zijn circa 30 locaties in Rotterdam, Hoogvliet, Vlaardingen, Schiedam en Dordrecht. Het aantal medewerkers bedraagt circa 350. Daarnaast zijn er circa 15 medewerkers in de flexpool.
Kiddoozz is partner geworden van het Werkgeversnetwerk Duurzame Mobiliteit omdat duurzame keuzes voor een groenere toekomst hand in hand gaan met fitheid en vitaliteit van medewerkers. Naast dat alle Kiddoozz locaties zijn aangesloten bij Lekker Fit willen ze hiermee het goede voorbeeld geven aan de kinderen die ze opvangen.