Intermax: “Duurzaamheid: wij willen het en onze klanten ook”
- Interview
“Als bedrijf maken we een duidelijk statement in ons beleid. Wij rijden elektrisch. Punt! Je moet als medewerker wel met heel goede argumenten komen om daar vanaf te wijken. Volgend jaar is onze gehele leasevloot elektrisch.” Ludo Baauw is niet alleen CEO en oprichter van Intermax, onderdeel van IMG, maar ook milieucoördinator. “Dat is belangrijk werk en het is heel leuk. Maar ik doe het natuurlijk niet alleen.”
Beleving is net zo belangrijk als de technische oplossing
Intermax beheert IT services en IT infrastructuur. Baauw: “We leveren onze diensten vooral aan de vitale sector. Denk aan de gezondheidszorg (ziekenhuizen) en aan overheden. Het gaat om bedrijfskritische diensten zoals de uitwisseling van patiëntendossiers. We zijn, als een van de weinige IT-organisaties in Nederland, al bijna 30 jaar onafhankelijk en authentiek. Dat heeft alles te maken met onze visie: wij geloven dat de beleving van de mensen die onze IT-oplossingen gebruiken, minstens net zo belangrijk is als de technische oplossing zelf. De techniek die we daarvoor gebruiken is niet uniek, de manier waarop we de techniek inzetten wel. We focussen op lange termijnrelaties met onze klanten. We kennen ze persoonlijk en we kennen het verhaal achter hun organisatie. Als je weet wat hen beweegt en wat de belangen zijn, kun je ze beter helpen.” Bij Intermax werken 125 Fte medewerkers, verdeeld over zes locaties.
Gebruik donkergroene stroom
“Winst is voor ons niet het belangrijkste doel, we willen ook graag maatschappelijke impact maken. Daarom sturen we actief op het reduceren van onze CO2-uitstoot. Ik ben niet alleen directeur maar ook milieucoördinator. Samen met anderen, want het is een leuk en belangrijk thema. Wij willen verduurzamen en onze klanten willen dat ook. Daarom zijn we gecertificeerd volgens de CO2 Prestatieladder niveau 3. We maken ons eigen energieverbruik inzichtelijk en streven ernaar uiterlijk 2030 een CO2 negatieve organisatie te zijn. Dan moeten we per jaar minimaal 10% CO2 verminderen.
Onze 5 data centers verbruiken enorm veel stroom. Als wij dat een beetje kunnen verminderen dan scheelt dat toch heel veel. We stoten nu 120 ton CO2 uit. Dat is het equivalent van 7 Nederlandse gezinnen op jaarbasis. Gezien al die servers is dat niet veel. Vanaf 2009 zijn we al overgegaan op groene stroom, zeg maar donkergroene stroom. Het is afkomstig van Nederlandse wind en zon en daar hebben we een Garantie van Oorsprong voor. We zien erop toe dat het geen wassen neus is.”
Opladen e-auto nu goed te doen
“Vanaf 2013 zijn we al gestart met het leasen van elektrische bedrijfswagens. Dat was toen nog wel eens pionieren: waar kan ik opladen? Er werd door de buitenwereld lacherig tegenaan gekeken. ”Ik kom je wel redden als je op de snelweg strandt,” werd dan gezegd. Maar nu is opladen goed te doen. In 2024 willen we dat alle bedrijfsauto’s elektrisch rijden. Ondanks dat we dichtbij het station zijn gehuisvest hebben we toch een aantal (elektrische) auto’s nodig. Dat komt door onze 24-uursdienstverlening. We leveren kritische diensten, wanneer er een oproep is moeten we daar snel opvolging aan geven, ook ’s nachts.”
Medewerkers in de watten leggen
Baauw: “Ook wij hebben te maken met schaarste op de arbeidsmarkt. Onze medewerkers zijn heel gespecialiseerd. Daarom leggen we ze in de watten, dus krijgen ze een e-auto die ze ook privé mogen gebruiken en we zorgen voor een laadpaal thuis. Dat zijn positieve secundaire arbeidsvoorwaarden en die worden gewaardeerd. Tegelijk zijn we ook duidelijk. In onze autoregeling staat: wij rijden elektrisch! Punt! Je moet wel met heel goede argumenten komen om daar vanaf te wijken. Volgend jaar is de gehele leasevloot elektrisch.”
Wacht niet tot innovatie betaalbaar is
“De e-auto’s zijn wel duurder in aanschaf ook al zijn ze goedkoper in gebruik. Daarom hebben we de lease categorieën opgeschroefd. Veranderen en innovatie doet een beetje pijn in je portemonnee, maar als je wacht tot het eerst betaalbaar wordt, kan je lang wachten. Je moet het willen en dan gaan!”, zegt Baauw vastberaden. Medewerkers die geen auto van de zaak hebben, krijgen een NS Business card. Ook wordt nu onderzocht wat de mogelijkheden zijn van lease-bikes."
Partnerschap Duurzame Mobiliteit
“Als bedrijf werken we aan het verduurzamen van onze mobiliteit vanuit goede bedoelingen. Door het partnerschap Duurzame Mobiliteit willen we verder geïnspireerd worden: Hoe doen anderen het? Wat kunnen we van ze leren? Welke best practices kunnen wij ook toepassen? Ook willen we meer meten. Door meer feiten inzichtelijk te hebben kunnen we beter sturen en verbeteren.”