Extra comfort P+R door gekleurde parkeerplaatsen en meer verlichting
- Interview
Het is druk op de wegen in Zuid-Holland en die in Rotterdam vormen daarop geen uitzondering. Wanneer mensen hun auto aan de buitenkant van de stad parkeren op een P+R en dan met het openbaar vervoer verder reizen de stad in, scheelt dat veel vervoerbewegingen. Dan moet de veiligheid en verblijfskwaliteit op de P+R wel in orde zijn. De gemeente Rotterdam en Zuid-Holland Bereikbaar trokken samen op om te onderzoeken wat er dan nodig is. Roze parkeerplekken, meer verlichting en een levendige discussie op social media waren het gevolg. Maar ook veel nieuwe inzichten en een stijging van het aantal gebruikers met maar liefst 20%.

Jim Walda (gemeente Rotterdam): “Binnen de Rotterdamse politiek wordt steeds urgenter de noodzaak gevoeld om de P+R locaties te verbeteren. In de recent vastgestelde ‘Rotterdamse P+R strategie 2024-2030’ en de aanvullende moties wordt de sociale veiligheid en verblijfskwaliteit op de P+R terreinen als belangrijke randvoorwaarden gezien voor een optimale klantreis.” Marco Stout, adviseur Zuid-Holland Bereikbaar vult aan: “Ook in een eerdere analyse van Zuid-Holland Bereikbaar ten behoeve van de renovatie van de Van Brienenoordbrug is uitgebreid gekeken naar de rol van P+R-faciliteiten als onderdeel van mobiliteitsmanagement. Bij het project A16 vervangen viaduct over Hoofdweg Rotterdam is het stimuleren van relevante P+R terreinen als een van de mobiliteitsmaatregelen ingezet. Wanneer automobilisten hun reis deels voortzetten met het openbaar vervoer vermindert dit de verkeersdruk tijdens de renovatiewerkzaamheden. Voor dit project was vooral het weekend van 6 tot 9 december belangrijk omdat de A16 richting Gouda/Utrecht tussen knooppunt Ridderkerk en knooppunt Terbregseplein en het viaduct A16 Hoofdweg was afgesloten. Met alle vertragingen tot gevolg.”
Quick scan
Tijdens dit decemberweekend zouden veel mensen Rotterdam bezoeken of te winkelen en te verblijven. Zij zouden prima op P+R Meijersplein en P+R Alexander kunnen parkeren om met het OV verder te reizen.
Zuid-Holland Bereikbaar is gestart met een quick scan om de huidige klantreis in beeld te brengen en te bekijken waar en hoe verbeteringen mogelijk zijn. De quick scan bestond uit een schouw van de P+R’s en interviews over de ervaringen van gebruikers, daarna werd dit aangevuld met mogelijke verbeteringen (interventies). Marco: “Uitkomsten waren onder andere dat de beleving en de sociale veiligheid verbeterd konden worden. Zeker in de winter wanneer het vroeg donker is.”
suP+R makkelijk parkeren
Jim Walda: “De gemeente Rotterdam lanceerde in de maand december een social media campagne ‘suP+R makkelijk parkeren’ om de P+R Meijersplein te promoten. Tegelijkertijd heeft Zuid Holland bereikbaar enkele fysieke interventies uitgevoerd, die we nu aan het evalueren zijn.
- op P+R Meijersplein en P+R Alexander is extra verlichting op de looproute aangebracht;
- op P+R Meijersplein zijn tevens speciale doelgroep-parkeerplaatsen voor gezinnen, minder validen en vrouwen gecreëerd. Deze parkeerplaatsen kregen per doelgroep een kleuraccent en werden zo dicht mogelijk bij de ov-verbinding en betaalautomaat geplaatst. Roze voor vrouwen, blauw voor minder validen en groen voor gezinnen.”
Evaluatie
“De interventies riepen, vooral op social media, direct veel discussie op,” weet Marco. Is het niet discriminerend om parkeerplekken speciaal voor vrouwen te maken? Maar de bezoekers van de P+R’s, vooral de vrouwelijke bezoekers, gaven aan de actie erg te waarderen.
“Doordat de vrouwen parkeerplekken dichter bij het OV zijn geplaatst en beter zijn verlicht voel ik mij veiliger. Het geeft meer comfort.” zei een van de respondenten. In het algemeen werd de P+R na de verbeteringen positiever beleefd. Ook werd aangegeven dat de actie bijdraagt aan het bespreekbaar maken van sociale veiligheid.
Het gebruik van de genoemde P+R’s kende in december 2024 een stijging van bijna 20% in vergelijking met dezelfde periode 2023. De gemeente Rotterdam wilt de marketingcampagne na evaluatie breder gaan inzetten om alle P+R’s vindbaarder en aantrekkelijker te maken.