De Bijenkorf: 10 beloften om de wereld mooier te maken
- Interview
Bij de Bijenkorf denken veel mensen direct aan mode, cosmetica of woonaccessoires en minder aan duurzaamheid. Toch timmert dit warenhuis behoorlijk aan de weg als het om verduurzaming gaat. De doelstelling én belofte om in 2030 de eigen CO₂-uitstoot te halveren (t.o.v. 2018) is dit jaar al behaald. En de ambitie gaat verder. Jeroen de Kruijf, storemanager De Bijenkorf Rotterdam vertelt hoe wordt omgegaan met duurzaamheid, behalen van doelen en beloften.
De Kruijf: “Met ons warenhuis willen we onze klanten inspireren op het gebied van mode en wonen én we willen een structurele bijdrage leveren aan een duurzame en inclusieve wereld. Om dat te bereiken maakten we onze ambities concreet en formuleerden we tien beloften. Het is namelijk onze overtuiging dat het beter kan met de natuur, het klimaat en met mens en dier. En als je die overtuiging hebt moet je zelf natuurlijk als eerste aan de slag. De beloften zijn ingedeeld in 5 pijlers: circulariteit, keten, klimaat, materialen en werkgeverschap. “
Science Based Target
De overall belofte is dat de Bijenkorf de eigen CO₂-uitstoot in 2030 halveert (t.o.v. 2018). Dat betekent dat je op alle pijlers winst moet behalen. “Zo zijn nu veel etalagematerialen en displays op de winkelvloer van recyclet materiaal. En ze worden na afloop weer hergebruikt. We kiezen steeds vaker voor inkoop van duurzamere kleding met milieuvriendelijke stoffen en productieprocessen en voor vintage producten. Er is een reparatie- en onderhoudsservice voor sneakers en tassen. Ons afval wordt zo gescheiden dat het gerecycled kan worden. We kopen steeds meer duurzame producten bij merken in. En ons distributiecentrum in Tilburg is CO₂-neutraal,” soms De Kruijf op.
Hij vervolgt: “Verduurzaming is een onderwerp waar we serieus op inzetten. Onze CO₂-doelstellingen zijn in lijn met het Science Based Target (SBT) initiatief. Deze SBT’s zijn zeg maar de goudenstandaard. Het zijn op de wetenschap gebaseerde doelen die voor een grondige analyse van je uitstoot en je reductieplannen zorgen. Zo weten we zeker dat onze klimaatinspanningen voldoende zijn.”
“Ons eigen CO₂-doel om in 2030 de helft van de CO₂ te verminderen is dit jaar inmiddels behaald. Daar zijn we trots op maar daarmee zin we er nog niet. Als warenhuis werken we veel in de keten met merken en leveranciers. Met hen voeren we continu gesprekken waarin bewustwording van verduurzaming centraal staat. We helpen ze waar nodig met het formuleren van CO₂-doelstellingen die in lijn zijn met de SBT’s zodat we ook in de toekomst partners kunnen blijven. Onze belofte is dat 76% van onze merken in 2027 zo’n CO₂-doelstelling heeft!”
Stimulering van het OV
De Bijenkorf Rotterdam heeft afhankelijk van de seizoensdrukte tussen de 600 en circa 800 medewerkers (inclusief de medewerkers van de merken). Gemiddeld gaat het om zo’n 235 Fte. “Om naar het warenhuis te komen wordt vooral het OV gestimuleerd,” zegt De Kruijf. “Binnen de stad reis je het snelst met de metro. Daar kan geen auto tegenop. Tot een afstand van 21 kilometer woon-werk is er een vast bedrag per kilometer, ongeacht of met de fiets of het OV wordt gereisd. Woon je op een grotere afstand dan is er een OV-business card. Voor de fietsers is er een fietsenplan waarbij medewerkers elke drie jaar een bedrag kunnen krijgen voor de aanschaf van een fiets. Er zijn een paar leaseauto’s en die zijn al sinds 2019 elektrisch. Dit jaar zijn we partner geworden van het Werkgeversnetwerk Duurzame Mobiliteit. We weten uit de ondernemers bijeenkomsten dat er de komende jaren veel wegwerkzaamheden aankomen zoals de renovatie van het Hofplein. Om de stad bereikbaar te houden is het goed als je ook daarin als ondernemers met elkaar optrekt.”
De wereld mooier maken, ook dat is een belofte
De Bijenkorf zet in op goed werkgeverschap. De Kruijf: “Dat doen we door een inclusieve en diverse organisatie te zijn waarin iedereen gelijkwaardig is en dezelfde kansen en mogelijkheden krijgt om te blijven floreren. Ik ben daar zelf ook een voorbeeld van. Vanaf mijn 17e werk ik al bij de Bijenkorf, eerst als zaterdaghulp. Mede door de goede klik die ik had met mijn leidinggevende en de geboden carrièrekansen werk ik er nu nog."
De Bijenkorf steunt ook maatschappelijke projecten buiten het bedrijf. “We organiseren met vrijwilligers bingomiddagen op scholen verzorgingstehuizen, we sluiten aan bij de ‘Sint voor elk kind-actie’ om cadeautjes in te zamelen voor gezinnen die het minder hebben en we zamelen casual kleding in voor het project Dress for Success. Onze kledingadviseurs helpen anderen op vrijwillige basis om een goede eerste indruk te maken bij bijvoorbeeld een sollicitatie. Onze belofte is om in 2030 100.000 levens in de wereld positief te beïnvloeden,” zegt De Kruijf.
Van band en garen tot luxe warenhuis
De Bijenkorf, in Amsterdam opgericht in 1870, is een luxe warenhuisketen met zeven vestigingen in Nederland waaronder Rotterdam. Oorspronkelijk was het een fourniturenzaak met artikelen als garen en band. Nu kan je er terecht voor een ruim assortiment aan artikelen zoals: kleding, modeaccessoires, cosmetica en parfum, meubels en woonaccessoires, sport- en reisartikelen, kookartikelen en boeken. De vestiging van de Bijenkorf aan de Coolsingel is uit 1957 en is hét symbool van de wederopbouw van de stad. Het pand is van de architect Breuer.