Blue Amigo: “Elektrische waterbussen verduurzamen personenmobiliteit”
- Interview
Blue Amigo is een zeer veelzijdige dienstverlener in de nautische wereld. Zo levert het bedrijf personeel voor de binnenvaart en de bediening van sluizen en bruggen, maar het biedt ook scheepvaartbegeleiding bij werkzaamheden vanaf het water. Daarnaast exploiteert Blue Amigo ook nog eens diverse veerverbindingen en waterbusroutes in Nederland en België. De beslissing om de Intentieverklaring duurzame mobiliteit te ondertekenen past in een verduurzamingsambitie die Blue Amigo zichzelf heeft gesteld. “Maar we hebben ook een deel van de oplossing voor andere bedrijven in handen hebben: denk aan ons elektrische waterbusverbinding. Hoe meer autorijders wij in onze elektrische waterbussen krijgen, hoe meer CO2-reductie wij gezamenlijk realiseren.” Dimitri Romijn is financieel directeur en Robin Huisman, implementatiemanager.
Nauw verbonden met Rotterdam
“Wij zijn misschien niet altijd even zichtbaar, maar alle Rotterdammers komen ons elke dag tegen”, verklaart Dimitri. “Met onze diensten - bijvoorbeeld de bediening van nagenoeg alle bruggen en sluizen - zitten wij echt overal in de stad.”
“De hoofdvestiging van Blue Amigo ligt in Zwijndrecht, maar er is een nauwe verbondenheid met zowel Rotterdam als Capelle aan den IJssel, doordat wij heel nauw met elkaar en met de gemeenten hebben samengewerkt aan een nieuwe waterbushalte bij het Rivium”, voegt Robin eraan toe. “En met de elektrische waterbusverbindingen naar Rotterdam, denk ik dat wij in toenemende mate een rol kunnen spelen in het vervoer van personen binnen Rotterdam en de wijdere omgeving.”
Waterbus als alternatief voor de file
De klassieke weerstand tegen personenvervoer over water ligt volgens Robin in het idee van mensen dat het langer duurt. “Maar als je alleen op de tijdsduur let, dan ga je voorbij aan heel veel voordelen”, vindt hij. “Met de boot reizen biedt een stuk beleving die veel mensen prettig vinden. Maar veel belangrijker nog is dat wij de zekerheid bieden van een plek waar je écht fijn kan werken. Als werkgevers zich hiervan bewust zijn, en bereid zijn om te accepteren dat medewerkers hun eerste werkuur, bijvoorbeeld van 9 tot 10 uur, aan boord van onze waterbus maken, dan bied je niet alleen werkcomfort en rustige reistijden, maar behaal je ook nog eens een mooie CO2-reductie.”
De waterreizigers die nu al gebruikmaken van de huidige waterbusverbindingen vinden het prettig om niet in de file te hoeven staan of in een volle trein hoeven te reizen. In het geval van de - wat meer toeristisch georiënteerde - verbinding tussen Rotterdam en Kinderdijk, speelt ook nog eens het voordeel dat de afstand hemelsbreed beduidend korter is dan de verbinding over de weg.
2 miljoen reizigers per jaar
De mogelijkheden voor elektrisch personenvervoer over water zijn nog relatief onbekend onder zowel het algemene publiek, als onder werkgevers. “Maar de potentie is groot”, benadrukt Dimitri. “Nu al zitten wij op zo’n 2 miljoen reizigers per jaar. Dat is omgerekend ongeveer hetzelfde als 150 auto’s die dagelijks op en neer rijden. Daarnaast is het interessant dat wij op termijn zeker nog verder kunnen opschalen. Maar daarvoor zijn we ook afhankelijk van de wensen en medewerking van Provincie en gemeenten. Én de flexibiliteit van bedrijven.”
EcoVadis-certificering als aanjager voor duurzame mobiliteit
Tot nu toe gaat het gesprek vooral over de potentiële bijdrage aan de mobiliteitsuitstoot van andere bedrijven. Maar hoe zit het met de eigen mobiliteit van Blue Amigo, als werkgever van 1500 mensen? “Van onze 1500 medewerkers werken er slechts 50 op ons hoofdkantoor”, antwoordt Dimitri. “De rest werkt verspreid door het hele land, tot aan België toe. Iedereen werkt relatief lokaal, op uiteenlopende plekken, en vaak ook op tijdelijke projectlocaties. De kilometers die we daarvoor moeten reizen, proberen we zo efficiënt mogelijk in te plannen. We willen geen medewerkers die bij wijze van spreken langs elkaar heen rijden op weg naar hun werk.”
“De dingen die we zelf kunnen verzinnen, die doen we uiteraard”, voegt Robin eraan toe. “En voor de maatregelen waar we niet zelf op komen, vertrouwen we op een certificeringstraject van EcoVadis waar wij onszelf aan hebben gecommitteerd. Daaruit komen allerlei extra duurzaamheidsmaatregelen. Dat kan gaan over zoiets als de bekers in onze kantine, maar dus ook over mobiliteitsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld het stimuleren en faciliteren van fietsgebruik, waaronder ook elektrische fietsen. En aangezien veel brug- en sluislocaties zich op best wel centraal gelegen locaties bevinden, zit daar aardig wat ruimte voor verbetering.”
Duurzaamheid deel laten worden van ons bedrijfs-dna
Het stimuleren van gedragsverandering staat altijd en overal centraal in de manier waarop Arcadis duurzame mobiliteit nastreeft bij haar medewerkers. “Dat doen we op veel verschillende manieren. Maar waar we altijd op proberen te letten, is om het zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk te maken. On plaats van het declareren van losse ov-kaartjes, is er nu de NS Business Card. Dat scheelt een hoop administratie. Ook kijken we naar andere manieren om duurzaam reizen te stimuleren. Denk aan wandelen, fietsen en thuiswerken. Goed voor het omlaag brengen van onze CO2 uitstoot én voor lichaam en geest.”
Om collega’s te stimuleren om meer te wandelen, te fietsen en thuis te werken voegen we een gamification element toe. “We zijn van plan om een gedragsbeloningsprogramma uit te rollen”, vertelt Elske. “Dit programma hebben we eerder met succes aangeboden aan onze leaserijders. Nu gaan we een stap verder door het voor alle collega’s beschikbaar maken, op vrijwillige basis.” In de app wordt je beloond voor duurzaam reisgedrag. Zo spaar je punten voor onder andere spitsmijden, thuiswerken, wandelen en fietsen. Deze punten kun je inwisselen voor kortingen in een duurzame webshop. Zo maken we duurzame reisbewegingen extra leuk.”