Blauwtrust Groep: Met de fiets snel en fris op je bestemming

Wat gebeurt er als je zeven fiets ambassadeurs in een kamer zet? Dan gaat het over fietsen natuurlijk! Over soorten fietsen, voorzieningen bij de werkgever en wat fietsen je oplevert. Maar dat niet alleen. De ruimte is voor de gelegenheid ingericht: er ligt een regenbroek op tafel, er zijn oude tegels van fietsen die je ooit bij Gazelle kon sparen en er zijn antieke fietsenmaker instrumenten. We zijn te gast bij de Blauwtrust Groep in Capelle aan den IJssel waar Quion en de Hypotheker onderdeel van uitmaken. De stemming zit er vanaf het begin goed in.

“Ik heb van huis uit meegekregen dat ‘korte’ afstanden prima op de fiets kunnen. Kort is voor mij alles tot 30 minuten,” zegt Zohra. “En voor langere afstanden, kies ik toch liever het ov dan de auto.” Michael is het roerend met haar eens. “Ik woon op circa 4 kilometer afstand van het werk. Met de auto doe ik er ongeveer een half uur over. Snelweg op, snelweg af en tussendoor files en vertragingen. Drama! Met de fiets doe ik er 13 minuten over. Leuk is dat ik samen met mijn buurman fiets. Hij moet naar het Erasmus Universiteit dus bij Kralingse Zoom gaan we ieder een kant op. Maar dat eerste stukje samen fietsen is heel gezellig.”

Karin vult aan: “Zorg dat er een goede fiets klaar staat. Want anders pak je toch sneller de auto. En dat is jammer want het is zo fijn om te fietsen, alleen al omdat het op veel afstanden veel sneller is.”

Andere voordelen van de fiets die worden genoemd zijn het lekker fris en energiek aankomen op de bestemming. Je kunt dan gelijk efficiënt aan de slag. Zonder stress wat je wel eens bij autorijdende collega’s ziet. (Sommige collega’s mopperen elke dag op de files als ze binnenkomen). Daarbij komt dat je de beste ideeën op de fiets krijgt, juist omdat je hoofd leeg raakt.

De ene fiets is de andere niet

De meningen zijn eensluidend: een fietser is verknocht aan zijn fiets. Fiets en mens zijn één, die scheidt je niet na vier jaar omdat de leaseperiode is afgelopen. De deelnemers aan het gesprek fietsen op een e-bike, een toerfiets, de ov-fiets en op een gewone fiets. Je eigen fiets, fietst het prettigst is de stelling. Want daar ben je aan gewend. Een mooie anekdote illustreert dit. Thea was vorig jaar wel toe aan een nieuwe fiets en besloot een mooie uit te zoeken. De fiets was ook echt mooi. Toch stond ze na twee weken weer op de stoep bij de fietsenhandelaar. “Kan ik mijn oude fiets nog terugkopen,” luidde haar vraag? Zo gezegd zo gedaan. Haar oude fiets liet ze helemaal opknappen en ze weet het nu zeker: daar doet ze nooit meer afstand van. En dat terwijl ze toch zo’n 8 à 10.000 kilometer per jaar fietst!

Fietsen in combinatie met het ov

Karin is in het bezit van een e-bike. Ze fietst altijd naar het werk, een afstand van 8 kilometer. En kiest dan in de lente en zomer voor een route door het park. Daar doet zij ongeveer 20 minuten over. “Dat is heerlijk, ik fiets alleen niet als het glad is, maar anders altijd wel. Het voordeel van een e-bike is dat je die sneller pakt, ook voor langere afstanden.”

Julio woont op een afstand van 75 kilometer en komt meestal met het ov en de ov-fiets naar het werk. “Wat mij betreft mogen er wel wat meer ov-fietsen komen, want soms grijp ik mis en dan loop ik de last mile. Dat is 10 minuten extra.” Ook Zohra maakt gebruik van de combi ov en fiets. “Ik woon in de buurt van Den Haag en 1,5 uur fietsen naar kantoor vind ik echt te ver. Dus liet ik mijn oude fiets in Rotterdam staan en kocht ik een nieuwe voor in mijn woonplaats. Nu fiets ik een kwartiertje naar het treinstation, zit ik 25 minuten in de trein en stap vervolgens in Rotterdam weer op mijn oude, vertrouwde “Rotterdamfiets”. Ik kan ook bijna altijd zitten in de trein en eerlijk gezegd zit ik veel liever in een volle trein dan dat ik in de winter op een donkere, regenachtige dag in de file sta. In de trein kan ik een boekje lezen en ook een beetje mensen kijken 😉. Ik vind het ook leuk om dezelfde mensen te zien, je hebt weinig contact in de trein maar het schept toch een community gevoel: de “ov-strijders”.

Van fietscape tot douches en vergoedingen

De Blauwtrust Groep heeft twee fietsenstallingen met laadpunten. De capaciteit van de stallingen is eigenlijk te klein, melden de medewerkers. Een laadpunt is fijn als je een keer thuis vergeten bent om op te laden. De meeste e-bikes hebben een actieradius van 60 à 80 kilometer dus daar kom je makkelijk mee heen en terug. Een goede pomp wordt wel gemist. Mobility Coördinator, Ellen, maakt er meteen een notitie van. Ook zijn er douches en een grote locker waar je je fietskleding in kan drogen. Opgemerkt wordt dat goede fietskleding heel belangrijk is. Deze wordt niet vergoed. Dat zou mooi zijn voor de toekomst. Want goede fietskleding laat de regen niet door en ademt waardoor je niet bezweet raakt. Als tip wordt meegegeven: denk eens aan een goede regencape. Je kunt er ook een dikke jas onder dragen en je rugtas blijft onder de cape ook gewoon droog.

Tot zover het onderwerp regen. Door de fietsers wordt gedecideerd gemeld dat als je een beetje flexibel kunt zijn en je de buienradar in de gaten houd je eigenlijk zelden nat bent. En dit willen ze ook nog wel kwijt: Die ene keer dat je toch door de regen moet, fiets je vervolgens lachend langs de files want die zijn bij dat weertype extra lang. En trouwens, je moet er toch ook niet aan denken dat je met allemaal natte mensen in de het ov zit. Fietsen dus!

Duurzaam vervoer

Het feit dat de fiets een duurzaam vervoersmiddel is, speelt bij de deelnemers een belangrijke rol. “We moeten de aarde beter achterlaten en de auto laten staan past daarbij.” Daarom zijn de deelnemers van mening dat er nog eens naar de vergoeding gekeken moet worden. Je zou fietsers een hogere beloning per kilometer moeten geven dan autokilometers. De deelnemers zeggen dit niet uit eigen belang maar omdat een hogere vergoeding ervoor zal zorgen dat meer collega’s op de fiets naar het werk gaan. Het is dus een goede aanmoediging.

Eureka!

Mobiliteitsadviseur Ellery laat een opvouwbare elektrische fiets zien. Het enthousiasme is gelijk groot. “Dit is een vervoermiddel dat je als werkgever moet stimuleren bijvoorbeeld via het fietsenplan,” is de algemene mening. “Deze fiets kan altijd als pakketje mee in het ov en de waterbus en past ook nog in mijn keukenkastje,” zegt Ellen enthousiast, omdat ze niet beschikt over een schuur. En zo sluiten we de middag af. Vol fietsinspiratie en in de volle overtuiging dat fietsen toch wel een van de fijnste vervoermiddelen is.

Dit interview kwam tot stand dankzij de input en medewerking van: