Bakker Barendrecht faciliteert duurzaam reizen medewerkers
- Interview
Duurzaamheid en een gezonde toekomst staan bij Dutch Fresh Port hoog in het vaandel. Hoe vullen de bedrijven dat in? De producten kunnen wel gezond en duurzaam zijn, maar is de bedrijfsvoering dat ook? En welke rol speelt de Wet CO₂-reductie Werkgebonden Personenmobiliteit?
Een rondje langs de bedrijven op Dutch Fresh Port geeft al snel een positief beeld. De daken liggen vol zonnepanelen, bijvoorbeeld. En veel nieuwe vestigers op Nieuw Reijerwaard behalen allemaal een goede BREAAM-score (verduurzaming vastgoed).
Duurzame bedrijven hebben de toekomst
Ook in de dagelijkse operatie staat duurzaamheid hoog op de agenda. In veel directiekamers heerst de intrinsieke overtuiging dat alleen duurzame bedrijven de toekomst hebben. De overheid onderstreept dat met nieuwe wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld om personeelsmobiliteit te verduurzamen, om zo de doelen van het Klimaatakkoord te kunnen halen. Werkgevers met meer dan honderd medewerkers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht de CO2-uitstoot van werkgebonden personenmobiliteit (woon-werkverkeer en zakelijke ritten) te registreren.
Ondernemen is mogelijk dankzij medewerkers
We spreken over verduurzaming met Martijn Harinck, leidinggevende op de afdeling HR bij Bakker Barendrecht. Bakker is een van de grootste groente- en fruitbedrijven in Nederland en onderdeel van de Greenyard groep.
Martijn valt met de deur in huis: “De nieuwe registratieplicht voor personenmobiliteit was voor ons geen aanleiding om aan de slag te gaan met het slimmer maken en verduurzamen van onze personeelsmobiliteit. We zijn hier al een tijd mee bezig. Want naast dat we zo duurzaam mogelijk willen zijn, vinden we de vitaliteit van onze mensen erg belangrijk. We kunnen ondernemen dankzij de mensen die bij ons werken. Daar willen we dus goed voor zorgen. Daar hadden we de trigger vanuit nieuwe wetgeving niet voor nodig.’’
Ook Bakker Barendrecht ziet dat mobiliteit een vraagstuk van formaat is. Het wordt steeds drukker op de weg. Martijn: “Anderhalf jaar geleden hebben we het reisgedrag van onze medewerkers in kaart gebracht. Met het oog op de vitaliteit van onze mensen én onze duurzaamheidsdoelstellingen zochten we naar mogelijkheden om onze medewerkers anders, CO2 neutraler, te laten reizen. De vraag die centraal stond was: Hoe stimuleren we het gebruik van de fiets of het openbaar vervoer?’’
Verleiden tot anders reizen met kilometervergoeding
Een van de knoppen waaraan Bakker heeft gedraaid, is de reiskostenvergoeding. “Onze oude kilometervergoeding voor woon-werkverkeer hield geen rekening met hoe je reist. De regeling was daarnaast ook niet helemaal kostendekkend voor medewerkers. De afgelopen zomer kwam daarin verandering. We vergoeden het reizen met openbaar vervoer nu volledig. Uit interviews met onze medewerkers weten we dat daar veel belangstelling voor bestaat. We proberen zo de mensen te verleiden om anders te gaan reizen. Medewerkers houden natuurlijk de vrijheid in de keuze voor een vervoersmiddel.”
Komst van een app
De nieuwe reiskostenregeling ging bij Bakker samen met de invoering van een nieuwe app die medewerkers op hun smartphone zetten. “Dit platform zorgt ervoor - via een koppeling met ons personeelsinformatiesysteem - dat de reiskosten automatisch worden vergoed via de salarisbetaling. Ook kunnen medewerkers hun thuiswerkdagen via dit platform ingeven.”
De invoering van de app was volgens Martijn een redelijk complexe zaak. Aan de ene kant heb je informatie nodig om de kosten te kunnen vergoeden en ook om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Aan de andere kant gelden de privacyregels van de AVG. De applicatie die Bakker heeft gekozen, houdt met al deze aspecten rekening en is gebruiksvriendelijk. Martijn: “Wij hechten ook waarde aan de achterkant van de app. Mensen moeten service krijgen als ze vragen over de reis of app hebben.’’ Met de invoering van de app krijgen medewerkers de mogelijkheid om een NS Business Card aan te schaffen. En medewerkers die graag de OV-fiets willen inzetten, kunnen dat ook in de app regelen.
Bereikbaarheid en sociale veiligheid
Martijn heeft ook nagedacht over de bereikbaarheid van Dutch Fresh Port als geheel. “We hebben de luxe van een NS-station dichtbij. Maar de verbindingen tussen de bedrijventerreinen Nieuw Reijerwaard en VerenAmbacht/BT Oost kunnen echt beter. Daar ligt een taak voor de gemeenten. Je kunt denken aan deelscooters, deelstepjes, voor mijn part een onbemand treintje. En denk ook aan de sociale veiligheid. Sommige bedrijven draaien 24 uur per dag met alle bijbehorende shifts van dien. Het kan voor werknemers best spannend zijn om ’s morgens vroeg of
’s avonds laat naar het werk te lopen. Het moet niet zo zijn dat de loopafstand en een gevoel van sociale onveiligheid redenen zijn om niet te willen werken op onze bedrijfsterreinen.’’ Martijn hoopt dat de gemeenten hier serieus werk van willen maken, te beginnen met het ophalen van de wensen en ideeën bij de bedrijven.
Over Bakker Barendrecht
Bakker Barendrecht zorgt er met ongeveer 800 medewerkers voor dat bij Albert Heijn dagelijks de allerbeste groenten en fruit in de winkels en bezorgauto’s liggen. Aan Koninklijke Vezet levert het bedrijf groenten en fruit voor kant-en-klare producten en maaltijdoplossingen. In België en Luxemburg heeft Bakker een strategisch partnerschap met Delhaize. In Tsjechië wordt samengewerkt met Albert. Bakker is onderdeel van Greenyard, een globale speler in verse, vriesverse en bereide groente en fruit. Greenyard is met 8.600 medewerkers actief in 21 landen wereldwijd met een omzet van circa 5,1 miljard euro.