Verslag mobiliteitsdata bijeenkomst 19 september

Mobiliteitsdata Evenement: samenwerken voor een betere toekomst

'Data is de sleutel tot betere mobiliteit!' Dat was een van de uitspraken op het Mobiliteitsdata Evenement. En ook: 'Chaos op de wegen is te voorkomen als we met data weten wat er gaat gebeuren.' Tijdens de bijeenkomst op 19 september in het provinciehuis van Zuid-Holland werd onder andere over de Data Top 15 gesproken. In de workshops stonden MELVIN, GEORGE en RTTI centraal.

Word ook ambassadeur mobiliteitsdata!

Tijdens het evenement werd ruim aandacht besteed aan MELVIN. Dit meldsysteem is van belang bij het plannen en afstemmen van wegwerkzaamheden en evenementen.
Binnen de provincie Zuid-Holland zijn alle betrokken partijen (gemeenten, provincie en waterschappen) goed bezig met het gebruik van dit systeem. Frederik Zevenbergen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, moedigde de aanwezigen aan om ambassadeur mobiliteitsdata te worden. “Onze taak is het voorkomen van chaos op het wegennet. Dat kunnen we alleen in samenwerking met elkaar én met MELVIN! Data is de sleutel tot betere mobiliteit. De weggebruiker verwacht dat we adequaat inspelen op verkeersproblemen. Daarom is het nodig dat meer wegbeheerders hun informatie over afsluitingen en werkzaamheden uitgebreid digitaal met elkaar delen. Mobiliteit stopt namelijk niet bij gemeente- of provinciegrenzen. Maar met MELVIN kan iedereen over die grenzen heen kijken en zien waar en wanneer werkzaamheden gepland staan. Het is een heel belangrijke informatiebron.”

Presentaties

Tijdens het ochtend gedeelte sloten wethouders en bestuurders van Zuid-Hollandse gemeenten aan. Aan de hand van verschillende presentaties werden ze bijgepraat over mobiliteitsdata. ’s Middags sloten zo’n 60 wegbeheerders en beleidsmedewerkers aan om dieper in te gaan op mobiliteitsdata in de workshops.

Wouter Quite van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vertelde over de laatste ontwikkelingen op het gebied van verkeers- en mobiliteitsdata en dat dit geborgd gaat worden in het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (DSM) wat op dit moment (en ook aankomende jaren) ontwikkeld wordt. Hij benadrukte dat een goede samenwerking tussen het rijk en de regio essentieel is voor een goed functionerend mobiliteitsnetwerk. “De wereld van mobiliteit verandert. Navigatie informeert de weggebruiker steeds beter, openbare ruimte wordt veiliger ingericht, woonwijken worden beter aangelegd op het gebied van mobiliteit en infrastructuur wordt beter onderhouden dankzij innovatieve toepassingen.”

Bert Timmersmans van het NDW ging nader in op het Nationaal Toegangspunt Mobiliteit (NTM). In dit systeem vinden overheden en marktpartijen data én publiceren die zelf ook. Het NTM zorgt ervoor dat de verplichte publieke datasets (vanuit NAPcore) in het register zijn opgenomen. Met de data kunnen wegbeheerders en andere partijen incidenten voorkomen en de verkeersveiligheid verbeteren. De informatie ondersteunt bij infrabeleid, stadsplanning en het verbeteren van de mobiliteitssystemen.

Anton Mureau, Regionale Data Team (RDT) Zuid-Holland Bereikbaar, presenteerde een overzicht van de ‘Data Top 15’. Inmiddels is er een zestiende data item bijgekomen, schoolzones. Schoolzones zijn toegevoegd omdat gemeenten en scholen op zoek zijn naar verschillende manieren om de verkeerssituaties rondom scholen veiliger te maken. De meerwaarde van de data voor betere verkeersinformatie is duidelijk. Om het systeem van digitalisering overeind te houden is implementatie van nieuwe systemen en de bijbehorende beschikbare uren ook noodzakelijk. Anton Mureau noemde hierbij de mogelijke bezuinigingen bij gemeenten als punt van zorg.

Dick Hillen, RDT Zuid-Holland Bereikbaar, sprak over het meldsysteem MELVIN: de kwaliteit van de data is cruciaal voor het goed functioneren van het systeem. Door de juiste data op de juiste manier in te voeren, kunnen wegbeheerders incidenten voorkomen en de verkeersveiligheid verhogen.

Vijf veel voorkomende verbeterpunten in MELVIN

GEORGE en RTTI

Leon Deckers, RDT Zuid-Holland Bereikbaar en Mehmet Yenel van het NDW gingen in op de applicatie Een tool die wegbeheerders helpt om fouten in verkeersborddata op te sporen en te corrigeren. Hiermee worden verkeersborden en maximumsnelheden eenvoudig beheerd. Er werden een aantal website genoemd met demonstraties over GEORGE. Kijk hier. Wil je hier mee over weten? Op 10 oktober staat een werksessie Datadoctor gepland. Schrijf je in door een mail naar ons te sturen.

Thomas Coolen van het NDW gaf een presentatie over RTTI. In Nederland omvat RTTI (Real Time Traffic Information) momenteel het hoofdwegennet. Er is een sterke focus op digitalisering bij overheden en er wordt gewerkt aan een Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata. Structurele samenwerking tussen partijen is hierbij van groot belang, net als inzicht in de te nemen stappen en de werklast voor gemeenten. Dit vraagt om een impactanalyse, een nulmeting en een plan voor verdere implementatie. Het bieden van goede ‘real-time’ informatie aan weggebruikers is stap 2 en duurt nog even.

Samenwerken voor betere data

Door data slimmer te delen en systemen zoals MELVIN en GEORGE optimaal te benutten, kunnen we niet alleen verkeersproblemen voor zijn, maar ook zorgen voor een veiliger, efficiënter mobiliteitsnetwerk. Samenwerken is de sleutel tot een toekomst zonder onverwachte opstoppingen en met meer overzicht op de weg. Meer weten over de Data top 15 of wat het RDT-team van Zuid-Holland Bereikbaar kan betekenen? Bekijk de website.