Maandelijkse column: de Regiodesk van Zuid-Holland Bereikbaar

Elke maand schrijft collega Martijn een column vanuit zijn rol als verkeersmanager bij de Regiodesk van Zuid-Holland Bereikbaar. Hij vertelt hier over zijn werkzaamheden, bijzondere gebeurtenissen en interessant situaties die tijdens zijn dienst plaatsvinden op het wegennet in Zuid-Holland.

Hectische woensdag, leerzame dienst

Het was 20 november, een typische grijze woensdag in november, en ik begon mijn dienst vol goede moed. Samen met een wegverkeersleider in opleiding stond ik van 13:00 tot 21:00 paraat. "Woensdag," dacht ik, "de avondspits zal wel meevallen." Dat bleek al snel een te optimistische gedachte zijn.

“Dat bleek al snel een te optimistische gedachte te zijn”

November staat bekend om zijn grillige weer, en deze dag deed daar niet voor onder. Regen striemde neer, het zicht was beperkt, en het verkeer had er zichtbaar moeite mee. Wat begon als een rustige middag, veranderde al snel in een aaneenschakeling van incidenten. Twintig stuks in totaal, waarvan veertien ongevallen. De incidenten waren net zo verspreid als de buien die over het land trokken.

Alsof dat nog niet genoeg was, moest een tunnelbuis van de Drechttunnel worden afgesloten. De reden? Water stond op het wegdek – nooit een goed teken. Gelukkig waren de pompen niet defect en bleken de kolken vrij van verstoppingen. Een kleine opluchting, want anders hadden we ook nog op reparaties moeten wachten. Het water wegpompen was voldoende, maar het zorgde voor de nodige vertragingen.

De Drechttunnel met een flinke plas water
Foto: Rijkswaterstaat

Net toen we opgelucht adem konden halen, was daar de volgende uitdaging: een storing in de Brug over de Noord. Midden in de drukke aanloop naar de avondspits ging de brug volledig op slot voor al het wegverkeer. Een onhoudbare situatie die de spanning op de wegen direct liet oplopen.

Kortom, het was een dienst die bol stond van actie. Mijn leerling kreeg een spoedcursus in crisismanagement: bellen, mailen, overleggen – samenwerken met partners van onze Regiodesk was cruciaal om alles in goede banen te leiden. Hoe hectisch het ook was, voor mijn leerling was het een leerzame dag. En voor mij? Een herinnering dat het werk nooit saai is – zelfs niet op een doordeweekse woensdag in november.