Interview: hoe Zuid-Holland Bereikbaar verkeersmanagement inzet om de doorstroming te verbeteren
Zuid-Holland Bereikbaar zet zich op allerlei manieren in om ervoor te zorgen dat de provincie Zuid-Holland goed bereikbaar is en blijft. Verkeersmanagement speelt daarbij een belangrijke rol. Het doel ervan is om bij geplande en ongeplande hinder het verkeer zo goed mogelijk te verdelen over het verkeersnetwerk en zo de hinder te beperken. Een ingewikkelde en veelomvattende taak, waarin diverse partijen een belangrijke rol spelen. Gemeenten, Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail bijvoorbeeld. In dit artikel vertellen Rob Bouwman (Coördinerend adviseur verkeersmanagement) en Herwin Memelink (Coördinator Regiodesk), over de inhoud van hun werk en het belang van een goed functionerend verkeersnetwerk.
Ad hoc versus gepland het verkeer sturen
Door middel van verkeersmanagement wordt met uiteenlopende maatregelen overlast verkort of verminderd. Dat omhelst overigens alle vormen van vervoer: van auto tot fiets, openbaar vervoer en landbouwverkeer tot hulpdiensten. Rob vertelt: “Bij verkeersmanagement maken we onderscheid tussen geplande en ongeplande hinder. Geplande hinder is vanzelfsprekend beter te sturen. Denk hierbij aan wegwerkzaamheden waarvoor mogelijkheden en maatregelen worden bedacht en ingezet om het verkeer om te leiden. Dat voeren we altijd uit in samenwerking met partners en wegbeheerders.” Herwin vult aan: “Vanuit de verkeerscentrale in Rhoon hebben wij ook toegang tot verschillende systemen van de wegbeheerders. We kijken elke dag mee met het verkeer en zo kunnen we snel schakelen als er ongeplande hinder plaatsvindt. Dat gebeurt op allerlei manieren: we adviseren wegbeheerders om de verkeerslichten anders in te stellen zodat het verkeer beter door kan rijden, of we adviseren wegbeheerders om de weggebruikers via digitale informatie panelen langs de weg te informeren om een bepaalde omleidingsroute te volgen tot het aanleveren van data (logging) ten behoeve van evaluaties."
Aan geplande wegwerkzaamheden, zoals de tijdelijke sluiting van de Spijkenissebrug en Drechttunnel, gaat veel voorbereiding vooraf. Samen met onder andere Rijkswaterstaat worden alle maatregelen, van planning tot evaluatie, samen met Zuid-Holland Bereikbaar afgestemd. Tussendoor vindt continue monitoring en bijsturing plaats, om goed uit te kunnen voeren wat van tevoren is bedacht.
Een omleiding is zo makkelijk nog niet
Het lijkt zo eenvoudig: een omleiding bedenken, opzetten en succesvol uitvoeren. Er komt echter veel voorbereiding bij kijken. Rob en Herwin leggen het verder uit: “Over het algemeen worden omleidingen aangegeven en uitgevoerd door de wegbeheerder op hoofdlijnen. Als Zuid-Holland Bereikbaar zijn wij regionaal ondersteunend. We kijken mee, geven advies en houden de weggebruiker altijd in ons achterhoofd. Samen met verschillende partijen wordt onderzocht welke wegen geschikt zijn als omleidingsroute en wat de te verwachten gevolgen zijn van toegenomen verkeersdrukte op die betreffende plekken. Bij grote projecten, zoals de sluiting van een deel van de snelweg, gaat het vaak om grootschalige omleidingsroutes. De aannemer werkt dit meestal uit in samenwerking met Rijkswaterstaat. Wij monitoren de belangrijkste wegen in Zuid-Holland en houden het totaalplaatje in ons achterhoofd, wijzen op de risico’s en dragen verbeterpunten aan. In overleg met de wegbeheerders zorgen we er vervolgens voor dat de doorstroom zo optimaal mogelijk blijft.”
Succesvol verkeersmanagement
De afdeling verkeersmanagement van een wegbeheerder kijkt op een andere manier naar hinder dan de adviseurs bij Zuid-Holland Bereikbaar. “Het is onze taak om juist naar het totaalbeeld te kijken”, legt Rob uit. “We leggen de lijntjes tussen verschillende wegbeheerders. In samenwerking met de wegbeheerder(s) adviseren we over de beste omleidingsroutes en nemen alternatieven onder de loep als de doorstroming niet goed genoeg is. Welke maatregelen functioneren nu het beste?”
Een succesvol voorbeeld van een gepland hinderproject is de afsluiting van de Spijkenissebrug. Maar liefst 20% van het verkeerd ‘verdampte’. Rob: ”Helaas kunnen we niet exact herleiden welke maatregel daarvoor heeft gezorgd, dat meten is erg ingewikkeld. Wat we sowieso goed hebben gedaan is het tijdig schakelen, informeren, dagelijks evalueren en direct bijsturen waar nodig. Het is waarschijnlijk het totaalpakket aan maatregelen waardoor dit project voor ons succesvol is verlopen. Denk, naast verkeersmanagement, ook aan de inzet van mobiliteitsmanagement zoals OV-probeerpassen en fietsstimulering. De hinder wegnemen kunnen we niet, de pijn verzachten wél.”
Uitdagingen in de toekomst
De komende jaren komen volop interessante en uitdagende projecten op Zuid-Holland Bereikbaar af. Er is veel verouderde infrastructuur in de provincie, waardoor er volop geplande hinder is. Om de regio zo goed mogelijk bereikbaar en veilig te houden, wordt er achter de schermen nu al hard gewerkt aan deze projecten. Herwin: “We onderzoeken ook nieuwe communicatiemiddelen, zoals het geven van in-car informatie via verschillende serviceproviders zoals Flitsmeister, Waze of ANWB. Weggebruikers kunnen dan een aankondiging krijgen over de afsluiting als ze de weg gebruiken in de periode vóór de hinder. Datastromen bieden ons sowieso steeds meer kansen, door het combineren van gegevens kunnen we steeds beter drukte voorspellen. Onze regiodesk is een samenwerking aangegaan met veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, waarbij we onze verkeersbeelden met elkaar delen. Daardoor kunnen we sneller de hulpdiensten informeren wanneer op één van de aanrijdroutes (omleidingsroutes) sprake is van hinder (door drukte of bijv. door een pechgeval) zodat zij in staat zijn om andere aanrijdroutes te bepalen. Deze samenwerking wordt door de hulpdiensten zeer gewaardeerd."