‘Dat hands-on gedeelte heb ik misschien wel wat onderschat’
- Interview
‘Dat hands-on gedeelte heb ik misschien wel wat onderschat’
Bij Zuid-Holland Bereikbaar is Bart de Mooij lid van het Managementteam (MT) en een van de gezichten van het eerste uur. Hij was betrokken bij de voorbereiding en de start van het mobiliteitsplatform en is ontzettend trots op de organisatie die in anderhalf jaar is neergezet. “We hebben onlangs de 125e collega verwelkomd.”
Het kantoor van Zuid-Holland Bereikbaar in Delft telt een bescheiden aantal van zeven werkplekken. “We zijn gestart in de naweeën van corona”, legt Bart uit. “En kijken als organisatie óók naar onszelf. Hoe kunnen we slimmer reizen en werken?” Duidelijk is inmiddels wel dat creativiteit en samenwerking zijn gebaat bij meer live contact. “We zijn aan het ontdekken hoe we daarvoor de juiste condities kunnen creëren, in Delft en daarbuiten.”
Houvast in de hectiek
Elk MT-lid heeft een inhoudelijke én een gebiedsportefeuille. Bart houdt zich bezig met Ontwikkeling en Omgeving (O&O). “In het startjaar hebben we een ontwikkelagenda opgesteld, waarmee we de koers hebben uitgezet voor de eerste jaren van de organisatie. De Jaarplannen ’22, ’23 en ’24 passen daar als bouwblokken in. Adaptief, maar wél vanuit een stip aan de horizon. Houvast te midden van alle hectiek die dit complexe samenwerkingsverband met zich meebrengt vind ik belangrijk. Verder houd ik me bezig met de omgeving van het programma als geheel. Zo bouwen we onze relaties met het bedrijfsleven en overheden steeds verder op. Het is onze opgave om ZHB de komende jaren te ontwikkelen tot een zichtbare én vertrouwde samenwerkingspartner voor mobiliteitsvraagstukken in Zuid-Holland.”
‘We moeten het sámen doen’
Daarnaast is De Mooij portefeuillehouder van het gebied Drechtsteden en Alblasserwaard. “Samen met het ZHB gebiedsteam én de regionale overheden bouwen we netwerken op, adviseren we bedrijven en signaleren we knelpunten.”
Er komt een stevige boeggolf van werkzaamheden op dit gebied af. Tal van bruggen en tunnels (onder andere Brug o/d Noord, Verkeersbrug Dordrecht, Noordtunnel, Papendrechtse Brug, Concordiabrug, Drechttunnel) worden de komende jaren gerenoveerd, wat helaas forse verkeershinder zal gaan veroorzaken. Ook projecten in omliggende gebieden zullen Drechtsteden en Alblasserwaard raken, denk aan de Van Brienenoordbrug en de verbreding van de A27. Bedrijfsleven en infrabeheerders hebben elkaar nodig om zich hier zo goed mogelijk op voor te bereiden.
“Deze opgave vereist samenwerking van bestuurders, bedrijven en infrabeheerders”, vervolgt Bart. “Dit vraagt veel van alle betrokkenen, waarbij je soms ook over je eigen schaduw heen zult moeten stappen. Het hands-on gedeelte van mijn gebiedswerk heb ik in het begin misschien wat onderschat: het vraagt afstemming met onder meer wethouders, werkgeversverbanden, mobiliteitsadviseurs en verkeersmanagers. Het is veel, soms uiterst complex, maar daarmee ook heel tof!”
Proberen en leren
“Van Zuid-Holland Bereikbaar wordt verwacht dat we gebiedsgericht werken en de projecten inbedden in een meerjarige gebiedsaanpak. In elk gebied werkt dit anders. Wat in Drechtsteden en Alblasserwaard werkt, kán (maar hoéft niet) te werken op de Zuid-Hollandse Eilanden of in Haaglanden. Kortom, we proberen, evalueren en leren. Wat werkt schalen we op.”
‘Moet staan als een huis’
“Er komt een enorme opgave op ons af”, besluit Bart zijn verhaal. “ZHB zal moeten staan als een huis. Dit vraagt doorontwikkeling en professionalisering van zowel ZHB als de partnerorganisaties. “Wat we doen is nu eenmaal complex en vraagt een lange adem. In 2024 wordt Zuid-Holland Bereikbaar voor het eerst geëvalueerd. Dat zal duidelijk moeten maken hoe goed de fundering is gestort en of het dak waterdicht is.”