Welke bus mag je straks nog rijden? Een terugblik op Plug-In 010

Op 28 maart zinderde de Van Nelle Fabriek van de zero-emissie informatie. Allereerst: een groot compliment naar onze partner Gemeente Rotterdam die wederom een mooie editie van het Plug In 010 evenement neerzette, samen alle andere aanwezige partijen en partners. Meer dan 700 ondernemers en anderen waren aanwezig om informatie op te halen, vragen te stellen en goede gesprekken te voeren over de aanstaande zero-emissie zone in Rotterdam. Verschillende logistiek adviseurs, zoals Paul van den Hurk en Michael van Wijngaarden, waren die dag aanwezig om (logistiek) ondernemers te woord te staan.

In gesprek met ondernemers

De invoering van de zero-emissiezone (ZE-zone) heeft impact op ondernemers. Een event als deze geeft de mogelijkheid aan ondernemers om vragen te stellen en advies in te winnen. Zo sprak Michael opnieuw een vader en zoon die hij 1,5 geleden adviseerde; zij vroegen tijdens Plug-in 010 aan Michael aanvullend advies om de stap te gaan maken naar elektrisch rijden. 

Op het evenementen-plein waar de elektrische bestelbussen staan, sprak een schoorsteenveger logistiek adviseur Jan-Willem Dikmans aan (normaliter betrokken bij Delft e.o. maar extra ingevlogen ter ondersteuning van Paul en Michael). De schoorsteenveger vroeg aan Jan-Willem welke bus hij dan voortaan moest gaan rijden: ‘wijs de bus maar aan, welke moet het zijn?’ Een hele logische vraag. Toch hoeft niet ieder bedrijf gelijk actie te ondernemen: vanaf 2025 moeten in Rotterdam alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in ZE-zone uitstootvrij zijn, voor bepaalde (eerder aangeschafte) voertuigen is er tot 2030 nog een overgangsregeling. Zo ook voor deze schoorsteenveger, die nu nog een Euro-6 bus rijdt: hij mag voorlopig de zone nog in. Het advies van Jan-Willem was dan ook om in zijn geval nog even te wachten tot het voor hem haalbaar en noodzakelijk is een nieuwe bus aan te schaffen.

Meer ZE-zones in Zuid-Holland

Het is een goed voorbeeld van de vragen die leven bij ondernemers over de ZE-zone. Ook omdat je in dit voorbeeld ziet dat er per bedrijf een ander antwoord kan gelden. Dat heeft ook te maken met de regels van de stad waartoe de ondernemer zich verhoudt. In Rotterdam gaat de ZE-zone in 2025 in, maar sommige andere steden in Zuid-Holland vanaf 2026. Elke stad kent zijn eigen startdatum en uitfasering. De Zuid-Hollandse steden die naast Rotterdam ook een ZE-zone invoeren zijn: Leiden, Den Haag, Delft, Alphen aan de Rijn, Gouda, Dordrecht.

Adviesgesprek

Mocht je vragen hebben over de ZE-zone van Rotterdam of een van de andere ZE-Zones in Zuid-Holland? Over hoe jouw onderneming zich kan voorbereiden op de ZE-zones en wanneer (en hoe) je actie moet ondernemen? Neem dan contact op met een van onze stadslogistiek adviseurs: Paul van den Hurk, Michael van Wijngaarden, Michel Oldenburg en Jan-Willem Dikmans, via onze contactpagina. Daar vind je ook de contactgegevens van Henk Kolenbrander, logistiek adviseur voor o.a. Ecostars.

Handige links