Uitdagingen in de stad Leiden en mogelijkheden voor slimme logistiek

Leiden maakt zich, net als andere grote steden in Zuid-Holland, op voor de komst van de zero-emissiezone (ZE-zone) vanaf 1 januari 2025. En er vinden nog meer veranderingen plaats die invloed op Leidse ondernemers hebben, zoals de omgevingswet en verminderde bereikbaarheid van voorzieningen. Dat vraagt aanpassingen van bedrijven en organisaties die gevestigd zijn in Leiden én van bedrijven die regelmatig in Leiden moeten zijn. Michael van Wijngaarden, logistiek adviseur bij Zuid-Holland Bereikbaar en actief in regio Leiden, denkt met Leidse ondernemers mee: “Nieuwe regels en verplichte aanpassingen kunnen voor onrust zorgen. Dat is logisch. Toch is er vaak meer mogelijk dan men denkt, of zijn er nuances. Als adviseur kijk ik kosteloos met bedrijven mee en denk mee over oplossingen, zoals slimme stadslogistiek”.

Leidse uitdagingen in de stadslogistiek

De invoering van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s in Leiden is zeer actueel en groot vraagstuk voor ondernemers in Leiden en omgeving. Vanaf 1 januari 2025 zijn oudere brandstof bestel- en vrachtauto’s niet meer toegestaan in de binnenstad van Leiden. Een logistieke uitdaging voor ondernemers. Michael: “Wij merken in Leiden dat er veel onduidelijkheid is over de exacte invoering van de ZE-zone. Voor Leiden geldt, net als voor Den Haag, Rotterdam, Gouda en Delft, dat de zone ingaat vanaf 1 januari van 2025."

Dat betekent dat vanaf die datum de ZE-zone van Leiden gefaseerd wordt ingevoerd. “Het beeld ontstaat soms dat alle ondernemers op 1 januari uitstootvrij moeten zijn, maar dat is niet zo.” Zo geldt er onder andere een overgangsfase, ontheffingenbeleid en er zijn bepaalde vrijstellingen om de overstap haalbaar te maken. “De overgangsfase loopt tot 2030. Daarin wordt gekeken naar de leeftijd van een voertuig en de emissieklasse, waarbij er een onderscheid is tussen bestel- en vrachtauto’s. Gemiddeld genomen geldt dat schonere en jongere voertuigen langer de ZE-zone in mogen rijden. Met een kentekencheck kan elke Leidse ondernemer snel zien tot wanneer zijn of haar voertuig de zone nog in mag. Ook zijn er verschillende ontheffingen mogelijk en gelden er bepaalde vrijstellingen.” De gemeente Leiden zal in de komende maanden een definitief verkeersbesluit nemen over de exacte grenzen van de ZE-zone, ontheffingen en andere regels die gaan gelden.

Naast de ZE-zone geldt in Leiden ook dat de binnenstad stapsgewijs autoluwer wordt gemaakt. Er wordt toegewerkt naar minder vervoersbewegingen, zodat de leefbaarheid van de stad wordt verhoogd.

De mogelijkheden van slimme stadslogistiek

Er zijn verschillende mogelijkheden voor ondernemers om zich op deze veranderingen voor te bereiden. Maar welke zijn dat precies? En wat betekent het specifiek voor ondernemers? Om die vragen te beantwoorden gaat Michael bij bedrijven langs en denkt met hen mee. “We adviseren als onafhankelijke partij de Leidse ondernemer op een manier die ondersteunend is aan het gemeentebeleid. Die rol wordt enorm gewaardeerd merken we, juist omdat we ons richten op het zoeken naar haalbare oplossingen en met concrete informatie en adviezen komen”, aldus Michael.

Een voorbeeld van die concrete adviezen: “Ik zie bijvoorbeeld dat een hoop bedrijven zich druk maken over de financiële consequenties van de ZE-zones”, zegt Michael. “Wat wij in onze adviesgesprekken dan doen, is kijken naar de totale gebruikskosten van een elektrische bestelauto en naar de fiscale- en subsidievoordelen die het gemakkelijker kunnen maken om de stap naar elektrische voertuigen te maken. We informeren ze zo goed mogelijk over wat er de komende tijd gaat gebeuren en wanneer zij in actie moeten komen: nu of in de overgangsperiode? Binnensteden worden sowieso autoluwer en ondernemers kunnen niet anders dan daarop anticiperen. Tijdens onze gesprekken helpen we hen om anders te kijken naar de logistiek, dat noemen we slimme logistiek. Wij zijn er om te helpen.”

Ook heeft Gemeente Leiden heeft enkele maatregelen ingeroepen, zoals een probeertegoed. Hiermee kunnen ondernemers met behulp van 10 unieke codes kosteloos gebruik maken van de diensten van 1 van de 4 organisaties die zich in Leiden bezig houden met uitstootvrije stadslogistiek. Daarnaast is er gestart met een probeeraanbod voor het uitproberen van elektrisch vervoer, variërend van cargo bike tot bestelauto. Gemeente Leiden vindt het belangrijk dat ondernemers zelf ervaren wat voor hen het beste werkt.

Goede communicatie en informatievoorziening

In de gemeente wordt actief gecommuniceerd over de maatregelen om ervoor te zorgen dat er feitelijke informatie wordt verstrekt en iedereen goed op de hoogte is. Vooral laten zien wat de plannen zijn, helpt daarbij volgens Michael: “Wij proberen zoveel mogelijk ondernemers te bereiken via verschillende communicatiestromen. Informatiebijeenkomsten werken goed, net als de kennissessies en webinars die we opzetten. Gelukkig merken we van alle kanten dat onze inzet nut heeft. De kennis die we opdoen, passen we toe op andere steden.”

Want ook andere steden in Zuid-Holland staan voor vergelijkbare ontwikkelingen. En ook die hebben impact op Leidse ondernemers wanneer zij bijvoorbeeld regelmatig in andere steden moeten zijn. “Gemeentes moeten zich realiseren dat wat ze invoeren, vaak grensoverschrijdend is. En daarmee bedoel ik: groter dan hun eigen stad. Daarom is het hebben van het grotere overzicht, goede onderlinge samenwerking en heldere communicatie zo ontzettend belangrijk.”

Meer info en contact?

Wil jij meer informatie over de ontwikkelingen in Leiden of heb je vragen aan Michael? Neem contact met hem op of vraag een kosteloos adviesgesprek aan. Houd onze agenda in de gaten voor informatiebijeenkomsten of webinars.  

Fotocredits: S LN via Unsplash, fictief bewerkt