Slim laden elektrische auto's kan netbelasting tijdens laadpiek fors verminderen

Het slim laden van elektrische auto's kan de belasting van het elektriciteitsnet in de piekuren tot 49 procent verminderen, meldt Nu.nl. Dat blijkt uit onderzoek van kenniscentrum ElaadNL, Vattenfall, Enexis en de provincies Noord-Brabant en Limburg. Dat biedt belangrijke kansen voor het verminderen van netcongestie.

De meeste auto's worden rond dezelfde tijd aan de laadpaal gehangen, zo tussen 17 en 20 uur, waardoor er een piek ontstaat in de vraag naar elektriciteit. Dat zorgt niet alleen voor een laadpiek, maar ook voor een hogere druk op het elektriciteitsnet die al die gevraagde elektriciteit over het net moet vervoeren. Hierdoor kan er een soort 'filevorming' optreden, ookwel netcongestie. Netcongestie is één van de uitdagingen in de energietransitie en elektrisch vervoer in de logistiek, omdat we meer en meer op elektriciteit zullen rekenen voor onze dagelijkse (vervoers)behoeften.

Maar door slim te laden van elektrische auto's kan de piek (die normaal tussen 17 en 20 wordt veroorzaakt) zo'n 35 tot 49% worden verminderd. "Bij slim laden wordt het oplaadproces van een elektrische auto gedeeltelijk of volledig verschoven naar een rustiger moment, zoals in de nacht", meld het artikel op Nu.nl. En dat heeft een forse vermindering van de piek enerzijds én betekent zelfs dat er minder energie nodig is om de auto op te laden.

Lees er meer over bij Nu.nl