Samenwerking over de provinciegrens: hoe Port of Moerdijk en Zuid-Holland Bereikbaar elkaar versterken

Als een van de jongste en meest landinwaartse zeehavens van Nederland speelt Port of Moerdijk als tweede containerhaven van ons land een cruciale rol in de logistieke sector. De haven is een belangrijke hub voor chemie, energie en recycling en biedt werk aan meer dan 20.000 mensen. De strategische ligging op de grens tussen Brabant en Zuid-Holland maakt de haven een belangrijke spil in nationale en internationale supply chains. Toch brengt diezelfde ligging ook uitdagingen met zich mee, vooral als het gaat om bereikbaarheid en de impact van infrastructuurprojecten in Zuid-Holland. Om die reden hebben Havenbedrijf Moerdijk en Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB) hun krachten gebundeld. Volgens Kyra Lemmens, Commercieel Manager Logistiek bij het havenbedrijf, is deze samenwerking essentieel. “Het goed functioneren van bruggen en tunnels is van groot belang voor onze haven. We begrijpen dat onderhoud nodig is, maar onze haven moet bereikbaar blijven,” legt ze uit. Toch merkt de haven dat er, door de grens tussen de provincies, niet altijd voldoende oog is voor de impact van grote werkzaamheden op Moerdijk.

De impact van onderhoud: meer dan lokale gevolgen

Met grote projecten zoals het onderhoud aan de Spijkenisserbrug en de Botlekbrug en aankomende werkzaamheden aan de Van Brienenoordbrug, voelt Port of Moerdijk de gevolgen direct. “Onze grootste short sea-rederij heeft een lijndienst naar het Verenigd Koninkrijk. Als een schip te laat vertrekt, heeft dat invloed op een hele logistieke keten van terminals, achterlandvervoer, warehouses en dc’s die klaar staan om lading te behandelen. Als een brug niet functioneert, heeft dat eigenlijk invloed op de bevoorrading van een groot deel van Europa,” benadrukt Kyra. Hetzelfde geldt voor de samenwerking met omliggende gemeenten en andere stakeholders, zoals aannemers en Rijkswaterstaat. “De gemeente Nissewaard heeft bijvoorbeeld heel andere belangen dan wij. De afstemming tussen al deze partijen is cruciaal, en daar speelt Zuid-Holland Bereikbaar een grote rol in.”

Een waardevolle samenwerking

Het contact tussen Port of Moerdijk en Zuid-Holland Bereikbaar begon in 2023, na zorgen over de gevolgen van gepland onderhoud. Sindsdien is er veel gebeurd: van werkbezoeken aan de haven tot gesprekken op verschillende niveaus. Tijdens deze bijeenkomsten werd niet alleen de meerjarenplanning van de provincie Zuid-Holland gedeeld, maar ook concreet nagedacht over oplossingen. Kyra: “We hebben geleerd hoe belangrijk het is om ver van tevoren te overleggen en elkaars belangen te begrijpen. Zuid-Holland Bereikbaar faciliteert deze gesprekken en zorgt ervoor dat we beter voorbereid zijn op wat komen gaat.” Voor Port of Moerdijk betekent dit dat bedrijven eerder kunnen anticiperen op mogelijke hinder, en dat logistieke processen – hoe complex ook – zo soepel mogelijk blijven verlopen tijdens de werkzaamheden.

Toekomstvisie: groei en duurzaamheid

De ambities van Port of Moerdijk zijn groot. De haven wil haar positie als short sea-hub versterken door meer verbindingen binnen Europa te realiseren en groei in vervoer over water en spoor te stimuleren. Deze modal shift is niet alleen duurzamer, maar helpt ook om de druk op de wegen te verminderen. “Als we minder vrachtverkeer op de weg hebben, helpt dat mee aan een betere doorstroming, betekent dat minder files, maar ook minder onderhoudsprojecten.” stelt Kyra. Daarnaast investeert de haven in de bereikbaarheid voor werknemers. Een nieuwe ov-busverbinding van het station Lage Zwaluwe door het havengebied is daar een voorbeeld van en moet ervoor zorgen dat Port of Moerdijk nog aantrekkelijker wordt als werkplek. “Bereikbaarheid en mobiliteitstransitie spelen naast investeringen in onze eigen wegen op het terrein een cruciale rol in onze groei. Zonder goede infrastructuur en samenwerking komen we niet verder,” concludeert Kyra.

Grenzen overbruggen

De samenwerking tussen Port of Moerdijk en Zuid-Holland Bereikbaar laat zien hoe belangrijk grensoverschrijdende afstemming is. Hoewel de haven buiten de provinciegrenzen van Zuid-Holland ligt, zijn de werkzaamheden hier direct voelbaar. Dankzij het gezamenlijke werkbezoek, de gedeelde planningen en de open communicatie blijven beide partijen elkaar versterken. “We zijn buren, maar toch verschillend als provincies. Het helpt enorm om samen te werken en elkaars belangen te leren kennen. Zolang we blijven communiceren en anticiperen, profiteren alle partijen hiervan,” besluit Kyra. Met een gedeelde ambitie voor groei en bereikbaarheid is deze samenwerking een goed voorbeeld van hoe infrastructuur en logistiek hand in hand kunnen gaan.

Met deze grensoverschrijdende samenwerking zet Zuid-Holland Bereikbaar een belangrijke stap in het verbinden van partijen en het versterken van logistieke knooppunten. Samenwerken over grenzen heen is niet alleen een noodzaak, maar ook een kans om mobiliteit slimmer en duurzamer te organiseren.