RET mag haar electriciteitsnet inzetten voor laadpleinen

'Prachtig nieuws' aldus de MRDH, een 'doorbraak' volgens SpoorPro. En dat is het! De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bekendgemaakt dat de RET haar eigen elektriciteitsnet ter beschikking mag stellen aan laadpleinen die de gemeente Rotterdam gaat aanleggen. Dat betekent dat er in Rotterdam heel veel meer laadpalen kunnen worden gerealiseerd, die worden voorzien van electriciteit door het net van de RET. Het is een doorbraak in de transitie naar electrisch (vracht)vervoer, waarin netcongestie een zorg is. Het slimmer gebruiken van elektriciteitsnetten is een belangrijke deeloplossing.

Het elektriciteitsnet van de RET is aangesloten op het publieke elektriciteitsnet van Stedin en de RET transporteert de elektriciteit over haar eigen net. Via dit net worden elke dag honderden bussen, trams en metro’s voorzien van elektriciteit. Maar in de daluren rijden er minder voertuigen en ’s nachts staan de voertuigen stil, terwijl het net nog steeds beschikbaar is om elektriciteit te leveren. Deze rustige uren zijn een ideaal moment om dat net te benutten om elektriciteit te leveren aan partijen buiten de RET, zoals nu gaat gebeuren aan laadpleinen bij metrostations.

Jeffrey Keus, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Dat RET haar stroomnet mag openstellen voor laadpleinen, is prachtig nieuws. Het draagt bij aan de oplossing voor de netcongestie. Deze nieuwe toepassing van het OV geeft een impuls aan het innovatieve vermogen van de OV-sector. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag ondersteunt deze ontwikkelingen van harte."

De RET is de eerste, maar hopelijk niet de laatste. Deze ontwikkeling maakt mogelijk ook de weg vrij voor andere vervoerders om dit voorbeeld te volgen.

Meer informatie & bronnen

Foto van MRDH webpagina