Bouwoverlast gaat op de schop
- Nieuws
De bouw in Nederland groeit snel en die groei neemt onlosmakelijk extra verkeersbewegingen met zich mee. Met (extra) overlast tot gevolg voor de betrokken bedrijven én de naaste omgeving. Daarom stelde de overheid per 1 januari 2024 in veel gevallen een Veiligheidscoördinator Directe Omgeving (VDO’er) verplicht* die zich bezighoudt met bouwlogistiek en de bijbehorende thema’s bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie (BLVC). Zuid-Holland Bereikbaar speelt de rol van bemiddelaar, regisseur, aanjager en helpdesk.
Stel u een willekeurige bouwplaats voor. Vrachtwagens rijden af en aan, metselaars, timmermannen en andere medewerkers en rollend materieel komen en gaan. Met name in een dichtbevolkt gebied, maar ook op andere plekken, heeft dat een behoorlijk negatief effect. Inwoners en bedrijven uit de omgeving voelen zich beperkt in de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van hun woon- of leefgebied en wensen goede en volledige informatie te ontvangen over de plannen en de planning van een bouwproject. Vanuit de gemeente zou de rol van een overkoepelend BLVC-coördinator helpen en aan de kant van de bouwers is een VDO’er, die de logistiek van bouwprojecten in betere banen leidt, een goed idee.
Onderbouwende cijfers
Een aantal cijfers die het instellen van een VDO’er en/of een BLVC-coördinator verklaren en onderbouwen, los van de fysieke overlast:
- 30% van alle vracht- en bestelbusbewegingen is gerelateerd aan de bouwsector.
- 80% van de vervoersmiddelen op de bouwplaats zijn bakwagens, bestelbussen en auto’s; 20% zijn vrachtwagens.
- 40% van alle emissie is afkomstig van de bouwsector.
- Er zijn vier raakvlakken met maatschappelijke thema’s: emissiereductie, kostenreductie, mobiliteitstransitie en bouwveiligheidszones.
Alle bouwprojecten starten met het opstellen van een uniek kader (vanuit de BLVC-coördinator) en een uniek BLVC-plan (vanuit de VDO’er). Voor wat betreft bereikbaarheid staat daar onder andere een kritische blik in op bijvoorbeeld voorkeursroutes, parkeren, doorstroming calamiteiten- en lijndiensten. Kijken we naar leefbaarheid dan focust het plan zich onder meer op geluid en trilling, natuur, ondergrond en emissie. Bij veiligheid voorziet het BLVC-plan in een bouwveiligheidszones, omgevings-, bouwplaats- en constructieve veiligheid en de toegankelijkheid. Tot slot vermeldt het plan hoe de communicatie verloopt, denk hierbij aan een hinderkalender, overlastcompensatie en de onvermijdelijke hinder.
Parkeren en emissie-uitstoot
Concreet geeft het BLVC-plan antwoord op vragen rondom alle zaken buiten de bouwhekken, zoals parkeren, werktijden, de te rijden routes, hijsen en heffen, emissie-uitstoot, afval en omgeving. Het toezicht en onderhoud op correcte naleving van deze afspraken, is een taak van de VDOer. De vele VDOer’s in één gebied krijgen centrale aansturing van de BLVC-coördinator.
Hulp en workshops
Gemeenten en bouwers werken vaak in één gebied, de zogenoemde microgebieden, zoals Spuiboulevard Dordrecht, Rivium Capelle aan den IJssel, Katendrecht Rotterdam, Binckhorst Den Haag etc. Echter Zuid-Holland Bereikbaar kan hulp bieden voor de macro-aansluiting van deze gebieden, naar de corridors en snelwegen buiten de stad. Met de input van de micro-informatie kunnen we via de macro-puzzel de files rond de steden voorkomen. Als Zuid-Holland Bereikbaar hebben we een totaaloverzicht van bruggen, wegopbrekingen, etc.
Wees voorbereid
Laat u niet verrassen en besteed nu al aandacht en tijd aan bouwlogistiek. U staat er niet alleen voor. De specialisten helpen u om al uw uitgangspunten te onderhouden en te toetsen. Begin als gemeente of als bouwer met het vergaren van informatie en werk samen met Zuid-Holland Bereikbaar aan minder hinder, minder bewegingen en minder uitstoot. Wij assisteren u graag en bieden zo nodig een workshop. Wees voorbereid en doe het nu! Vragen kunt u stellen via bastimmers@zuidhollandbereikbaar.nl.
*Per 1 januari '24 ging de Omgevingswet van start, waarbij partijen die een bouwvergunning aanvragen door gemeentes kunnen worden gevraagd om het invullen van een risicomatrix. Als het puntenaantal op 12 punten of meer uitkomt, is het verplicht om een veiligheidsplan op te stellen en een VDO'er aan te stellen.
Bas Timmers is sinds 2017 Bouwlogistiek Makelaar bij Zuid-Holland Bereikbaar en fungeert als objectieve moderator in de gehele bouwketen; hij staat tussen alle partijen in de versnipperde bouwkolom. “We hebben een community met 80 ambassadeurs rond minder- en schonere- bewegingen en een database opgebouwd met meer 1000 te realiseren items. Bouwlogistiek is geen neventaak, maar een hoofdtaak van een bekwame en deskundige specialist. Hij of zij adviseert in vervoers-, hijs- en arbeids- bewegingen en motiveert andere werkwijzen vanaf ontwerp tot en met uitvoering. Het gaat om ongeveer 20 noodzakelijke gedragsbeïnvloedingen, die de betrokkenen niet automatisch bezitten. Deze nieuwe vaardigheden hebben stap voor stap begeleiding nodig. Ik zeg: stop met zeuren over optionele besparingsmodellen. Je moet aan de voorkant investeren, als je slimmer en schoner wilt bouwen. Dat lijkt simpel, maar het blijkt vanaf 2008 zeer lastig om dit consequent vol te houden. Het gaat niet om een extra functionaris en het is ook niet kostprijsverhogend. Door preventief te investeren in dit soort specialisten, bespaar je correctief het tienvoudige.”